شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۸ ب.ظ
(آخرین تغییر در ارسال: چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۹ ب.ظ توسط ADMIN.)
نرم افزار کامسول یکی از مرسومترین روشهای بازاریابی برای تجارتهای اینترنتی است و یک سرمایهگذاری مطمئن و طولانیمدت برای جذب کاربران از طریق جستجو به حساب میآید. اما تنها روش جذب کاربران جستجو نیست. در مقابلِ راهکار بهینهسازی، گزینۀ تبلیغات گوگل وجود دارد که از روش های زود بازده و سریع برای جذب مخاطبان بیشتر برای یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی است. هر دوی این روشها هم به شدّت در آمار و درآمد شما موثر هستند. چرا؟ چون کاربری که محصولات و خدمات شما را در گوگل جستجو میکند، یک مشتری بالقوه برایتان محسوب میشوید و شما با حضور پر رنگ در صفحۀ نتایج میتوانید به راحتی او را جذب خود نمایید. همین ویژگی است که باعث تاثیر بیشتر جستجو نسبت به سایر روشهای بازاریابی شده است. در بازاریابیِ جستجو، این شما نیستید که به دنبال مشتری میروید. بلکه مشتریست که به دنبال شما میآید. پس فقط لازم است مطمئن شوید که شما را پیدا میکند.
پس میبینید که دیده شدن در گوگل میتواند سود بسیار زیادی داشته باشد. حال سوال اینجاست که وقتی قصد دارید از این طریق مخاطب جذب کنید، کدام یک از دو روش مطرح شده برای شما مناسبتر است؟ آیا باید در گوگل تبلیغ بدهید یا فقط بروی سئوی سایت خود تمرکز کنید؟ در این مطلب سعی میکنیم مزایا و معایب هر دو روش را با شما در میان بگذاریم و کمک کنیم تا یک انتخاب آگاهانه در این زمینه داشته باشید. پیشاپیش امیدوارم هر دو رقیب ما (سئو و تبلیغات گوگل) برای یک مبارزۀ سخت و جانفرسا آماده باشند.
نتایج طبیعی جستجو و تبلیغات گوگل
قبل از هر چیز، بگذارید نگاهی به صفحۀ نتایج گوگل داشته باشیم. بله، این همان صفحهای است که همه بارها آن را دیدهایم و به خوبی با آن آشنایی داریم. اما این صفحۀ ساده، خود دارای دو بخش متفاوت است. یک بخش تبلیغات کلیکیِ مرتبط با شماست (که به انگلیسی Pay Per Click یا PPC نامیده میشوند، به معنی پرداخت به ازای هر کلیک) و یک بخش نتایج طبیعی مرتبط با آن جستجو (که در انگلیسی Organic Search یا همان جستجوی طبیعی نام دارند). بخش اول، منبع درآمد شرکت گوگل است (که شما هم با تبلیغ دادن، به مقدار آن اضافه خواهید کرد ? ) و بخش دوم، دلیل محبوبیت گوگل (ارائه مرتبطترین صفحات به سادهترین شکل). برای حضور در بخش تبلیغات لازم است به گوگل پول بدهید، برای حضور در نتایج طبیعی با رتبۀ بالا لازم است که صفحه شما به جستجو مرتبط باشد و معتبر.
بهینهسازی سایت یا سئو چیست؟
سئو اولین مبارز این مطلب است. سئو به مجموع فرآیندهایی گفته میشود که باعث شوند محتوا و ساختار یک سایتمورد تایید موتورهای جستجو قرار بگیرد! با انجام سئو و بهینهسازی اصولی، موتورهای جستجوگر (مانند گوگل) علاقمندی بیشتری به سایت شما پیدا میکنند و بنابراین شما در نتایج جستجو، رتبه بهتری نسبت به سایر وبسایتها پیدا خواهید کرد، میزان بازدید سایتتان افزایش پیدا میکند و به طبع مشتریانتان بیشتر خواهند شد و کسب درآمد برایتان سادهتر میشود. سئو در واقع معادل فارسی کلمۀ SEO هست که خود مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینهسازی [سایت] برای موتورهای جستجو میباشد.
تبلیغات گوگل یا ادوردز چیست؟
تبلیغات گوگل نیز دومین مبارز ماست. تبلیغات گوگل یک راه دیگر برای به نمایش در آمدن سایت شما در جستجوهای مرتبط گوگل است. در این روش، شما با پرداخت هزینهای مشخص، یک کمپین تبلیغاتی در گوگل برای خود راهاندازی میکنید که در قبال آن، گوگل سایتلوکریمکالشما را بالاتر از سایر نتایج جستجو، حتی در رتبه اول قرار میدهد. از آن پس، به ازای هر کلیکی که کاربران بر روی لینک سایت شما میکنند، از حساب شما مبلغ مشخصی کسر خواهد شد. بعضی از مدیران وبسایت ها فرصت کافی برای انجام عملیات سئو و بهینه سازی وبسایت خود ندارند و یا قصد دارند در کوتاهمدت آمار خودد را افزایش دهند. بنابراین ترجیح میدهند از تبلیغات گوگل استفاده کنند. چرا که با تبلیغات گوگل دیگر نیازی به بهینهسازی سایت و صبر کردن برای مشاهده لینک خود در صدر نتایج جستجو ندارید. البته همانطورر که میتوانید حدس بزنید، در نهایت این روش هزینۀ بیشتری نسبت به سئو خواهد داشت.
حتما بخوانید: آموزش بهینه سازی متن برای تبلیغات کلیکی گوگل
برای آنکه بهتر متوجه نحوۀ کارکرد تبلیغات گوگل شوید، بد نیست یک مثال برای شما بیاورم. شما یک کمپین راه میاندازید و بودجه خود را ۶۰ دلار تعیین میکنید و یک کلمۀ کلیدی برای خود مشخص میکنید که هزینۀ هر کلیک آن ۰٫۲ دلار (برای آنکه لینک شما در صدر تبلیغات نمایش داده شود) است. بنابراین بر اساس این بودجۀ شما، گوگل تا ۳۰۰ کلیک به لینک تبلیغ سایتتان احتصاص خواهد داد. یعنی ۳۰۰ بازدید کننده برای وبسایت شما! اما پس از اتمام این بودجه اولیه، سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد تا اینکه شما دوباره تبلیغات خود را از نو شروع کنید و هزینه ای به گوگل پرداخت کنید.
اینفوگرافیک: تفاوت سئو با تبلیغات گوگل چیست؟
در ادامه میتوانید اینفوگرافیک مقایسۀ سئو با تبلیغات گوگل را همراه با برشمردن مزایا و معایب هر یک مطالعه فرمایید:
همانطور که متوجه شدید، تبلیغات گوگل یک روش موقتی، موثر و پرهزینه برای تبلیغات محسوب میشود. اما یک روش طولانیمدت است که در آن شما بابت یک بار هزینه برای همیشه وبسایت خود را نزد گوگل دارای اعتبار میکنید و در نتایج جستجو با یک رتبۀ خوب نمایش داده خواهید شد. البته توجه داشته باشید که این دو با هم هیچگونه تداخلی ندارند و شما حتی میتوانید همزمان با انجام تبلیغات گوگل، خود را برای موتورهای جستجوگر نیز بهینهسازی پلاسمونیککنید.
بهترین روش تبلیغاتی برای شما چیست؟
اکنون بیایید به سوال اصلی این مطلب پاسخ دهیم: بالاخره کدامیک از این دو مبارز (سئو و تبلیغات گوگل) پیروز میدان است؟ آیا باید در گوگل تبلیغ دهید یا بروی سئوی سایت خود تمرکز کنید؟ پاسخ این سوال کاملاً به نیازهای و میزان بودجۀ شما بستگی دارد. بدون شک بهترین و موثرترین روش برای بازاریابی این است که شما به صورت همزمان بر روی تبلیغات گوگل و سئوی سایت خود تمرکز کنید تا بتوانید هم در حال حاضر و هم در آینده نتایج خوبی را دریافت کنید و مطمئن باشید که به مرور زمان هزینههای بازاریابی شما کاهش بیابد (چرا که با موفقیت فعالیتهای سئوی شما، احتمالاً دیگر نیازی به تبلیغات گوگل نیست).
اما اگر که بودجه کافی برای تمرکز بروی هر دو گزینه ندارید، لازم است اهداف نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری را به درستی مشخص کنید و بر این اساس تصمیم خود را بگیرید. آیا قصد دارید به سرعت به درآمدزایی برسید و مخاطبان جدیدی را جذب کنید؟ پس بهترین انتخاب برای شما تبلیغات گوگل است. آیا میخواهید مطمئن شوید که همیشه سایت شما بازدیدکنندگان جدیدی دارد و در عین حال بخواهید تا جای ممکن در هزینهها صرفهجویی کنید؟ پس بهتر است که سئو را انتخاب کنید.
آیا قصد دارید برای فروش فصل خود تبلیغ کنید یا آنکه بازار کار شما در زمانهای مختلف تفاوت میکند، پس احتمالاً گوگل ادوردز برای شما مناسب است، چرا که میتوانید به سرعت و بدون تاخیر برای وبسایت خود بازدیدکننده بفرستید و هر زمان هم که خواستید تبلیغ خود را متوقف و دوباره فعال کنید. برای مثال یک فروشگاه پوشاک را در نظر بگیرید. در ماههای نزدیک به عید، این فروشگاه مطمئناً شانس فروش بیشتری خواهد داشت و بنابراین تبلیغات گوگل میتواند یک روش مناسب برای جذب مشتری باشد. خبر خوب برای شما این است که تبلیغات شما حتی بالاتر از نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده میشود.
آیا قصد دارید یک وبسایت موفق و مطرح اینترنتی داشته باشید که به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند در زمینۀ کاری شما دیده شود و همیشه آدمها برای پیدا کردن جوابِ سوالهای مربوط خود به سراغ آن بیایند؟ تصمیم بسیار مناسبی است. اما بدون یک سئوی درستطراحی اختصاصی قالب وب سایت، اینکار چندان شدنی نخواهد بود. چرا که کاربران به نتایج طبیعی جستجو بیشتر از نتایج تبلیغاتی اعتماد میکنند و اینکه در نتایج طبیعی حضور داشته باشید، به اعتبار سایت شما میافزاید.
حتما بخوانید: چرا بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است؟ - فصل سوم
آیا قصد دارید فقط و فقط بروی یک کلید واژه مشخص تمرکز داشته باشید که برای شما بسیار سودآور است؟ پس بهتر است که به سراغ گوگل ادوردز بروید و تبلیغات خود را برای این کلمۀ کلیدی شروع کنید. یا شاید بخواهید در تمام کلمات کلیدی و جستجوهای مرتبط با کار خود دیده شوید و هر مطلب جدید شما به سرعت در صفحات اول جستجو نمایش داده شود؟ پس سئو انتخاب بهتر است، چرا که به سایت شما نزد گوگل اعتبار میبخشد.
در نهایت میخواهم آمار جالبی در زمینه نتایج تبلیغاتی و طبیعی جستجو را با شما در میان بگذارم. تقریباً بین ۳۰ تا ۲۰ درصد از کاربران در هنگام جستجو بروی نتایج تبلیغاتی کلیک میکنند و اکثریت آنها فقط به نتایج واقعی اعتماد بیشتری دارند (این شامل من هم میشود که در فضای اینترنت کارکشته هستم). اما مطمئن هستم که در ایران، درصد مذکور بیشتر است و بسیاری از کاربران حتی تفاوت میان تبلیغ و جستجوی طبیعی را تشخیص نمیدهند. به علاوه، اگر کسی بروی مطلب شما کلیک نکند، خب شما هم پولی پرداخت نمیکنید ۸-).
هزینۀ حدودی سئو و تبلیغات گوگل چقدر است؟
میرسیم به مهمترین سوال: هر یک از این دو چقدر برای شما هزینه (چه مالی و چه زمانی) دارد؟
از گوگل ادوردز شروع میکنیم. در کمپینهای گوگل شما بر حسب کلیک هزینه پرداخت میکنید. حال اینکه چقدر باید پرداخت کنید، بستگی به این دارد که رقبای شما برای دیده شدن چقدر پرداخت میکنند. این یعنی وقتی که رقیب اصلی شما ۰٫۱۵ دلار بابت هر کلیک خود پرداخت میکند، برای آنکه شما بتوانید در بالاترین نقطه دیده شوید، لازم است که ۰٫۲ دلار پرداخت کنید. بنابراین میزان هزینهای که هر کلیک برای شما دارد، میتواند متفاوت باشد. اما این را هم در نظر داشته باشید که شما یک هزینۀ کلی را پرداخت میکنید (در پلنهای نوین این هزینه از ۲۶۰ تا ۱۱۹۰ هزار تومان است. برای خواندن تعرفههای دقیق به صفحه تبلیغات گوگل ما مراجعه کنید.) و با توجه به نرخ کلیک خود، تعداد کلیکهای متفاوتی قبل از حذف تبلیغ خود بدست میآورید. از نظر زمانی هم، ایجاد کمپینهای تبلیغاتی گوگل وقت زیادی از شما نخواهد گرفت و ظرف چند ساعت میتوان آنها را راهاندازی کرد.
حال به سراغ سئو برویم. اولین مساله این است که قصد دارید کار سئو را به یک شرکت دیگر واگذار کنید یا خودتان شخصاً مسئولیت آن را به عهده بگیرید. اگر قصد داشته باشید به یک شرکت معتبر این کار را واگذار کنید که فعالیتهای سئوی شما را به صورت اصولی پیش ببرد و با سئوی کلاه سیاه و کارهای غیر اخلاقی برای سایت شما دردسر ایجاد نکند (ممکن است گوگل شما را جریمه کند و از بین بردن همین جریمه خود نیاز به هزینۀ مالی و زمانی بسیاری دارد)، هزینه شما بسته به میزان سختی کلمه کلیدی ماهیانه و برای ۵ ماه چیزی بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و بعد از آن تنها با یک هزینه کم میتوانید از بالا ماندن سایت خود مطمئن شوید. البته این را هم بگویم که شما باید در زمینۀ کاری خود به طور مداوم تولید محتوا کنید تا گوگل شما را به عنوان یک سایت بروز بشناسد و بتوانید در کلمات کلیدی مختلفی رتبه پیدا کنید که البته اینکار را هم میتوانید به یک شرکت دیگر واگذار کنید.
اگر هم که خودتان قصد داشته باشید فعالیتهای سئوی لازم را انجام دهید، سه مساله وجود دارد. در ابتدا باید چند هفته وقت بگذارید تا با معیارهای سئو، روشهای تحقیق دربارۀ کلمات کلیدی و اصول ابتدایی کدنویسی (HTML) آشنا شوید. سپس باید به سراغ بهینهسازی داخلی سایت بروید و تغییرات لازم را در سایت خود اعمال نمایید. در نهایت نیز وبلاگ آموزش سایت ساز پرتال باید یک لینکسازی درست و اصولی انجام دهید و گاهاً لینکهایی را از سایتهای واقعاً معتبر خریداری کنید. (البته این گزینه هم وجود دارد که فقط بروی لینکسازی تمرکز کنید.) با توجه به این مسائل، میتوان گفت که برای انجام یک سئوی مستقل، هزینۀ شما بیشتر از نقطه نظر زمانی خواهد بود تا مالی. آن هم به شرط آنکه واقعاً در یادگیری و پیشروی سرسخت باشید و قرار نباشد بعد از چند روز از هر چه کد و آموزش سئو است، فراری شوید.
حتما بخوانید: چگونه شبکه اجتماعی لینکدین خود را گسترش دهیم؟
در صورتی که قصد دارید به صورت مستقل کارهای سئوی خود را انجام دهید، پیشنهاد میکنم به سراغ سایر مقالات وبلاگ ما بروید و آموزشهای مربوط به سئو (از پایه تا پیشرفته) را بخوانید.
اندازهگیری سود و تحلیل آمار برای یک انتخاب مطمئن!
شکی نیست که یک سئوی خوب بروی کلمات درست در طولانیمدت در ترافیک سایت شما تاثیرگذار است. در مورد تبلیغات گوگل ادوردز نیز همین موضوع صدق میکند. اما اگر همچنان در مورد تبلیغات گوگل شک دارید، یک راه مطمئن برای تصمیمگیری وجود دارد. یک کمپین کوچک (شروع کمپینهای نوین از ۲۶۰ هزار تومان است.) برای خود راهاندازی کنید و میزان بازدهی آن را اندازه بگیرید. حتی با صرف کمی وقت و حوصله (و استفاده از گوگل آنالیتیکس که ابزار تحلیلی گوگل است و آموزشهای آن در وبلاگ ما وجود دارد) میتوانید دقیقاً بفهمید که کاربرانی که از طریق تبلیغات گوگل به سایت شما آمدهاند چقدر برایتان سود داشتهاند و چند درصد از آنها به مشتریان شما تبدیل شدهاند. بدینترتیب، یک معیار خوب خواهید داشت تا تصمیم بگیرید که آیا تبلیغات گوگل به نفع شماست یا خیر. اگر سود خوبی از این طریق داشتید، پس شکی نیست که باید به تبلیغات خود ادامه دهید تا درآمد شما افزایش یابد. (البته آمار خوب تبلیغات واقعاً بدین معنی است که موتور جستجوی گوگل در فروش شما تاثیر خوبی دارد و حتماً باید فرآیند سئو را هم جدیتر بگیرید تا مطمئن شوید در طولانیمدت از تبلیغات گوگل بینیاز خواهید شد و سود بیشتری میکنید. که یعنی همچنان جواب سوالمان هر دو خواهد بود! :-D)
سخن نهایی
همانطور که گفتیم، در صورتی که شما قصد نمایش پیدا کردن در نتایج جستجوهای مرتبط را دارید، باید بسته به برنامۀ بازاریابی و اهداف خود یکی یا هر دو گزینۀ سئو و تبلیغات گوگل را انتخاب کنید. سئو یک راهکار بازاریابی طولانیمدت است که نیاز به صبر و حوصله دارد، اما در نهایت هزینههای آن کمتر است و به نوعی تضمینی برای ورودی داشتن همیشگی وبسایت شماست. در حالی که ادوردز راهی سریع برای جذب ورودی مرتبط به وبسایت و افزایش فروش است، اما هزینۀ بالایی دارد.
در نهایت باید بدانید که به دلیل تحریم های بینالمللی علیه ایران در طی سالهای اخیر، تبلیغات گوگل برای ایرانیان بسته شده و شما شخصا قادر به انجام تبلیغات در گوگل نیستید و ایجاد این تبلیغات باید به کمک یک واسطه انجام شود که بتواند به حسابهای گوگل ادوردز دسترسی داشته باشد. شرکت نوین آمادگی دارد که اینکار را برای شما انجام دهد، تبلیغات گوگلی شما را بهینه کند و مشاورههای لازم را به شما بدهد.
در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه آموزش سئو و تبلیغات آنلاین گوگل از بخش نظرات این صفحه با ما در ارتباط باشید.
پس میبینید که دیده شدن در گوگل میتواند سود بسیار زیادی داشته باشد. حال سوال اینجاست که وقتی قصد دارید از این طریق مخاطب جذب کنید، کدام یک از دو روش مطرح شده برای شما مناسبتر است؟ آیا باید در گوگل تبلیغ بدهید یا فقط بروی سئوی سایت خود تمرکز کنید؟ در این مطلب سعی میکنیم مزایا و معایب هر دو روش را با شما در میان بگذاریم و کمک کنیم تا یک انتخاب آگاهانه در این زمینه داشته باشید. پیشاپیش امیدوارم هر دو رقیب ما (سئو و تبلیغات گوگل) برای یک مبارزۀ سخت و جانفرسا آماده باشند.
نتایج طبیعی جستجو و تبلیغات گوگل
قبل از هر چیز، بگذارید نگاهی به صفحۀ نتایج گوگل داشته باشیم. بله، این همان صفحهای است که همه بارها آن را دیدهایم و به خوبی با آن آشنایی داریم. اما این صفحۀ ساده، خود دارای دو بخش متفاوت است. یک بخش تبلیغات کلیکیِ مرتبط با شماست (که به انگلیسی Pay Per Click یا PPC نامیده میشوند، به معنی پرداخت به ازای هر کلیک) و یک بخش نتایج طبیعی مرتبط با آن جستجو (که در انگلیسی Organic Search یا همان جستجوی طبیعی نام دارند). بخش اول، منبع درآمد شرکت گوگل است (که شما هم با تبلیغ دادن، به مقدار آن اضافه خواهید کرد ? ) و بخش دوم، دلیل محبوبیت گوگل (ارائه مرتبطترین صفحات به سادهترین شکل). برای حضور در بخش تبلیغات لازم است به گوگل پول بدهید، برای حضور در نتایج طبیعی با رتبۀ بالا لازم است که صفحه شما به جستجو مرتبط باشد و معتبر.
بهینهسازی سایت یا سئو چیست؟
سئو اولین مبارز این مطلب است. سئو به مجموع فرآیندهایی گفته میشود که باعث شوند محتوا و ساختار یک سایتمورد تایید موتورهای جستجو قرار بگیرد! با انجام سئو و بهینهسازی اصولی، موتورهای جستجوگر (مانند گوگل) علاقمندی بیشتری به سایت شما پیدا میکنند و بنابراین شما در نتایج جستجو، رتبه بهتری نسبت به سایر وبسایتها پیدا خواهید کرد، میزان بازدید سایتتان افزایش پیدا میکند و به طبع مشتریانتان بیشتر خواهند شد و کسب درآمد برایتان سادهتر میشود. سئو در واقع معادل فارسی کلمۀ SEO هست که خود مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینهسازی [سایت] برای موتورهای جستجو میباشد.
تبلیغات گوگل یا ادوردز چیست؟
تبلیغات گوگل نیز دومین مبارز ماست. تبلیغات گوگل یک راه دیگر برای به نمایش در آمدن سایت شما در جستجوهای مرتبط گوگل است. در این روش، شما با پرداخت هزینهای مشخص، یک کمپین تبلیغاتی در گوگل برای خود راهاندازی میکنید که در قبال آن، گوگل سایتلوکریمکالشما را بالاتر از سایر نتایج جستجو، حتی در رتبه اول قرار میدهد. از آن پس، به ازای هر کلیکی که کاربران بر روی لینک سایت شما میکنند، از حساب شما مبلغ مشخصی کسر خواهد شد. بعضی از مدیران وبسایت ها فرصت کافی برای انجام عملیات سئو و بهینه سازی وبسایت خود ندارند و یا قصد دارند در کوتاهمدت آمار خودد را افزایش دهند. بنابراین ترجیح میدهند از تبلیغات گوگل استفاده کنند. چرا که با تبلیغات گوگل دیگر نیازی به بهینهسازی سایت و صبر کردن برای مشاهده لینک خود در صدر نتایج جستجو ندارید. البته همانطورر که میتوانید حدس بزنید، در نهایت این روش هزینۀ بیشتری نسبت به سئو خواهد داشت.
حتما بخوانید: آموزش بهینه سازی متن برای تبلیغات کلیکی گوگل
برای آنکه بهتر متوجه نحوۀ کارکرد تبلیغات گوگل شوید، بد نیست یک مثال برای شما بیاورم. شما یک کمپین راه میاندازید و بودجه خود را ۶۰ دلار تعیین میکنید و یک کلمۀ کلیدی برای خود مشخص میکنید که هزینۀ هر کلیک آن ۰٫۲ دلار (برای آنکه لینک شما در صدر تبلیغات نمایش داده شود) است. بنابراین بر اساس این بودجۀ شما، گوگل تا ۳۰۰ کلیک به لینک تبلیغ سایتتان احتصاص خواهد داد. یعنی ۳۰۰ بازدید کننده برای وبسایت شما! اما پس از اتمام این بودجه اولیه، سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد تا اینکه شما دوباره تبلیغات خود را از نو شروع کنید و هزینه ای به گوگل پرداخت کنید.
اینفوگرافیک: تفاوت سئو با تبلیغات گوگل چیست؟
در ادامه میتوانید اینفوگرافیک مقایسۀ سئو با تبلیغات گوگل را همراه با برشمردن مزایا و معایب هر یک مطالعه فرمایید:
همانطور که متوجه شدید، تبلیغات گوگل یک روش موقتی، موثر و پرهزینه برای تبلیغات محسوب میشود. اما یک روش طولانیمدت است که در آن شما بابت یک بار هزینه برای همیشه وبسایت خود را نزد گوگل دارای اعتبار میکنید و در نتایج جستجو با یک رتبۀ خوب نمایش داده خواهید شد. البته توجه داشته باشید که این دو با هم هیچگونه تداخلی ندارند و شما حتی میتوانید همزمان با انجام تبلیغات گوگل، خود را برای موتورهای جستجوگر نیز بهینهسازی پلاسمونیککنید.
بهترین روش تبلیغاتی برای شما چیست؟
اکنون بیایید به سوال اصلی این مطلب پاسخ دهیم: بالاخره کدامیک از این دو مبارز (سئو و تبلیغات گوگل) پیروز میدان است؟ آیا باید در گوگل تبلیغ دهید یا بروی سئوی سایت خود تمرکز کنید؟ پاسخ این سوال کاملاً به نیازهای و میزان بودجۀ شما بستگی دارد. بدون شک بهترین و موثرترین روش برای بازاریابی این است که شما به صورت همزمان بر روی تبلیغات گوگل و سئوی سایت خود تمرکز کنید تا بتوانید هم در حال حاضر و هم در آینده نتایج خوبی را دریافت کنید و مطمئن باشید که به مرور زمان هزینههای بازاریابی شما کاهش بیابد (چرا که با موفقیت فعالیتهای سئوی شما، احتمالاً دیگر نیازی به تبلیغات گوگل نیست).
اما اگر که بودجه کافی برای تمرکز بروی هر دو گزینه ندارید، لازم است اهداف نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری را به درستی مشخص کنید و بر این اساس تصمیم خود را بگیرید. آیا قصد دارید به سرعت به درآمدزایی برسید و مخاطبان جدیدی را جذب کنید؟ پس بهترین انتخاب برای شما تبلیغات گوگل است. آیا میخواهید مطمئن شوید که همیشه سایت شما بازدیدکنندگان جدیدی دارد و در عین حال بخواهید تا جای ممکن در هزینهها صرفهجویی کنید؟ پس بهتر است که سئو را انتخاب کنید.
آیا قصد دارید برای فروش فصل خود تبلیغ کنید یا آنکه بازار کار شما در زمانهای مختلف تفاوت میکند، پس احتمالاً گوگل ادوردز برای شما مناسب است، چرا که میتوانید به سرعت و بدون تاخیر برای وبسایت خود بازدیدکننده بفرستید و هر زمان هم که خواستید تبلیغ خود را متوقف و دوباره فعال کنید. برای مثال یک فروشگاه پوشاک را در نظر بگیرید. در ماههای نزدیک به عید، این فروشگاه مطمئناً شانس فروش بیشتری خواهد داشت و بنابراین تبلیغات گوگل میتواند یک روش مناسب برای جذب مشتری باشد. خبر خوب برای شما این است که تبلیغات شما حتی بالاتر از نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده میشود.
آیا قصد دارید یک وبسایت موفق و مطرح اینترنتی داشته باشید که به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند در زمینۀ کاری شما دیده شود و همیشه آدمها برای پیدا کردن جوابِ سوالهای مربوط خود به سراغ آن بیایند؟ تصمیم بسیار مناسبی است. اما بدون یک سئوی درستطراحی اختصاصی قالب وب سایت، اینکار چندان شدنی نخواهد بود. چرا که کاربران به نتایج طبیعی جستجو بیشتر از نتایج تبلیغاتی اعتماد میکنند و اینکه در نتایج طبیعی حضور داشته باشید، به اعتبار سایت شما میافزاید.
حتما بخوانید: چرا بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است؟ - فصل سوم
آیا قصد دارید فقط و فقط بروی یک کلید واژه مشخص تمرکز داشته باشید که برای شما بسیار سودآور است؟ پس بهتر است که به سراغ گوگل ادوردز بروید و تبلیغات خود را برای این کلمۀ کلیدی شروع کنید. یا شاید بخواهید در تمام کلمات کلیدی و جستجوهای مرتبط با کار خود دیده شوید و هر مطلب جدید شما به سرعت در صفحات اول جستجو نمایش داده شود؟ پس سئو انتخاب بهتر است، چرا که به سایت شما نزد گوگل اعتبار میبخشد.
در نهایت میخواهم آمار جالبی در زمینه نتایج تبلیغاتی و طبیعی جستجو را با شما در میان بگذارم. تقریباً بین ۳۰ تا ۲۰ درصد از کاربران در هنگام جستجو بروی نتایج تبلیغاتی کلیک میکنند و اکثریت آنها فقط به نتایج واقعی اعتماد بیشتری دارند (این شامل من هم میشود که در فضای اینترنت کارکشته هستم). اما مطمئن هستم که در ایران، درصد مذکور بیشتر است و بسیاری از کاربران حتی تفاوت میان تبلیغ و جستجوی طبیعی را تشخیص نمیدهند. به علاوه، اگر کسی بروی مطلب شما کلیک نکند، خب شما هم پولی پرداخت نمیکنید ۸-).
هزینۀ حدودی سئو و تبلیغات گوگل چقدر است؟
میرسیم به مهمترین سوال: هر یک از این دو چقدر برای شما هزینه (چه مالی و چه زمانی) دارد؟
از گوگل ادوردز شروع میکنیم. در کمپینهای گوگل شما بر حسب کلیک هزینه پرداخت میکنید. حال اینکه چقدر باید پرداخت کنید، بستگی به این دارد که رقبای شما برای دیده شدن چقدر پرداخت میکنند. این یعنی وقتی که رقیب اصلی شما ۰٫۱۵ دلار بابت هر کلیک خود پرداخت میکند، برای آنکه شما بتوانید در بالاترین نقطه دیده شوید، لازم است که ۰٫۲ دلار پرداخت کنید. بنابراین میزان هزینهای که هر کلیک برای شما دارد، میتواند متفاوت باشد. اما این را هم در نظر داشته باشید که شما یک هزینۀ کلی را پرداخت میکنید (در پلنهای نوین این هزینه از ۲۶۰ تا ۱۱۹۰ هزار تومان است. برای خواندن تعرفههای دقیق به صفحه تبلیغات گوگل ما مراجعه کنید.) و با توجه به نرخ کلیک خود، تعداد کلیکهای متفاوتی قبل از حذف تبلیغ خود بدست میآورید. از نظر زمانی هم، ایجاد کمپینهای تبلیغاتی گوگل وقت زیادی از شما نخواهد گرفت و ظرف چند ساعت میتوان آنها را راهاندازی کرد.
حال به سراغ سئو برویم. اولین مساله این است که قصد دارید کار سئو را به یک شرکت دیگر واگذار کنید یا خودتان شخصاً مسئولیت آن را به عهده بگیرید. اگر قصد داشته باشید به یک شرکت معتبر این کار را واگذار کنید که فعالیتهای سئوی شما را به صورت اصولی پیش ببرد و با سئوی کلاه سیاه و کارهای غیر اخلاقی برای سایت شما دردسر ایجاد نکند (ممکن است گوگل شما را جریمه کند و از بین بردن همین جریمه خود نیاز به هزینۀ مالی و زمانی بسیاری دارد)، هزینه شما بسته به میزان سختی کلمه کلیدی ماهیانه و برای ۵ ماه چیزی بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و بعد از آن تنها با یک هزینه کم میتوانید از بالا ماندن سایت خود مطمئن شوید. البته این را هم بگویم که شما باید در زمینۀ کاری خود به طور مداوم تولید محتوا کنید تا گوگل شما را به عنوان یک سایت بروز بشناسد و بتوانید در کلمات کلیدی مختلفی رتبه پیدا کنید که البته اینکار را هم میتوانید به یک شرکت دیگر واگذار کنید.
اگر هم که خودتان قصد داشته باشید فعالیتهای سئوی لازم را انجام دهید، سه مساله وجود دارد. در ابتدا باید چند هفته وقت بگذارید تا با معیارهای سئو، روشهای تحقیق دربارۀ کلمات کلیدی و اصول ابتدایی کدنویسی (HTML) آشنا شوید. سپس باید به سراغ بهینهسازی داخلی سایت بروید و تغییرات لازم را در سایت خود اعمال نمایید. در نهایت نیز وبلاگ آموزش سایت ساز پرتال باید یک لینکسازی درست و اصولی انجام دهید و گاهاً لینکهایی را از سایتهای واقعاً معتبر خریداری کنید. (البته این گزینه هم وجود دارد که فقط بروی لینکسازی تمرکز کنید.) با توجه به این مسائل، میتوان گفت که برای انجام یک سئوی مستقل، هزینۀ شما بیشتر از نقطه نظر زمانی خواهد بود تا مالی. آن هم به شرط آنکه واقعاً در یادگیری و پیشروی سرسخت باشید و قرار نباشد بعد از چند روز از هر چه کد و آموزش سئو است، فراری شوید.
حتما بخوانید: چگونه شبکه اجتماعی لینکدین خود را گسترش دهیم؟
در صورتی که قصد دارید به صورت مستقل کارهای سئوی خود را انجام دهید، پیشنهاد میکنم به سراغ سایر مقالات وبلاگ ما بروید و آموزشهای مربوط به سئو (از پایه تا پیشرفته) را بخوانید.
اندازهگیری سود و تحلیل آمار برای یک انتخاب مطمئن!
شکی نیست که یک سئوی خوب بروی کلمات درست در طولانیمدت در ترافیک سایت شما تاثیرگذار است. در مورد تبلیغات گوگل ادوردز نیز همین موضوع صدق میکند. اما اگر همچنان در مورد تبلیغات گوگل شک دارید، یک راه مطمئن برای تصمیمگیری وجود دارد. یک کمپین کوچک (شروع کمپینهای نوین از ۲۶۰ هزار تومان است.) برای خود راهاندازی کنید و میزان بازدهی آن را اندازه بگیرید. حتی با صرف کمی وقت و حوصله (و استفاده از گوگل آنالیتیکس که ابزار تحلیلی گوگل است و آموزشهای آن در وبلاگ ما وجود دارد) میتوانید دقیقاً بفهمید که کاربرانی که از طریق تبلیغات گوگل به سایت شما آمدهاند چقدر برایتان سود داشتهاند و چند درصد از آنها به مشتریان شما تبدیل شدهاند. بدینترتیب، یک معیار خوب خواهید داشت تا تصمیم بگیرید که آیا تبلیغات گوگل به نفع شماست یا خیر. اگر سود خوبی از این طریق داشتید، پس شکی نیست که باید به تبلیغات خود ادامه دهید تا درآمد شما افزایش یابد. (البته آمار خوب تبلیغات واقعاً بدین معنی است که موتور جستجوی گوگل در فروش شما تاثیر خوبی دارد و حتماً باید فرآیند سئو را هم جدیتر بگیرید تا مطمئن شوید در طولانیمدت از تبلیغات گوگل بینیاز خواهید شد و سود بیشتری میکنید. که یعنی همچنان جواب سوالمان هر دو خواهد بود! :-D)
سخن نهایی
همانطور که گفتیم، در صورتی که شما قصد نمایش پیدا کردن در نتایج جستجوهای مرتبط را دارید، باید بسته به برنامۀ بازاریابی و اهداف خود یکی یا هر دو گزینۀ سئو و تبلیغات گوگل را انتخاب کنید. سئو یک راهکار بازاریابی طولانیمدت است که نیاز به صبر و حوصله دارد، اما در نهایت هزینههای آن کمتر است و به نوعی تضمینی برای ورودی داشتن همیشگی وبسایت شماست. در حالی که ادوردز راهی سریع برای جذب ورودی مرتبط به وبسایت و افزایش فروش است، اما هزینۀ بالایی دارد.
در نهایت باید بدانید که به دلیل تحریم های بینالمللی علیه ایران در طی سالهای اخیر، تبلیغات گوگل برای ایرانیان بسته شده و شما شخصا قادر به انجام تبلیغات در گوگل نیستید و ایجاد این تبلیغات باید به کمک یک واسطه انجام شود که بتواند به حسابهای گوگل ادوردز دسترسی داشته باشد. شرکت نوین آمادگی دارد که اینکار را برای شما انجام دهد، تبلیغات گوگلی شما را بهینه کند و مشاورههای لازم را به شما بدهد.
در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه آموزش سئو و تبلیغات آنلاین گوگل از بخش نظرات این صفحه با ما در ارتباط باشید.