انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: مقررات راجع به ثبت شرکت ها و نشر شرکتنامه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مقررات راجع به ثبت شرکت ها و نشر شرکتنامه :
با اشاره به اینکه یکی از راه های فعالیت اقتصادی ان هم در جوامع مختلف ثبت شرکت است
و اینکه یک شرکت پس از جمع شدن چندین شریک یا سهامدار یا یک موسسه که تمامی ان ها هدف های مشترکی دارند و ان هم برای رسیدن به اهداف خود است تشکیل می شود و این شرکا یا سهامداران هر شرکت می تواند شخصیت های حقیقی یا حقوقی باشند.
همان طور که گفته شد هر شرکتی دارای یک هدف می باشد که توسط شرکا یا موسسین و سهامدار ها تشکیل می شود و مابین یکدیگر یک قرار دادی را امضا می کنند که این قرار داد چهار چوبی از اساسنامه است که دارای مفاد مختلفی می باشد تشکیل می گردد.
قوانین ثبت شرکت :
ثبت کلیه ی شرکت های مذکور در این قانون ها الزامی بوده و تابع جمیع مقررات قانون تمامی ثبت شرکت ها است
لازم به ذکر است که اسناد و نوشتجاتی که برای به ثبت رسانیدن یک شرکت لازم است در نظامنامه وزارت عدلیه اعلام خواهد شد .
گر این دو قانون رعایت نشود بطلان عملیات شرکت اعلام می شود و هیچ یک از شرکا نمی توانند این بطلان را در مقابل اشخاص ثالثی که با ان ها معامله کرده اند عذر قرار دهند و وقتی که شرکتی در چندین حوزه شعبه داشته باشد مقررات قانون تمام ثبت شرکت ها و قسمتی که در نظامنامه وزارت عدلیه معین می شود در هر حوزه جداگانه انجام می گردد.
 (هر گونه اسناد و صورت حساب ها و اعلانات و نشریات و ..... به طور خطی یا چاپی از طرف شرکت های مذکور در این قانون به استثنای شرکت های تعاونی صادر می شوند سرمایه شرکت صریحا باید ذکر گردد و اگر تمام سرمایه ای که پرداخته نشده و فقط قسمتی که پرداخته شده نیز باید صریحا معین شود شرکت مختلف به جزای نقدی از دویست تا سه هزار ریال محکوم خواهد شد.
نکته : شرکت های خارجی که به وسیله ی شعبه یا نماینده در ایران مشغول به تجارت هستند در مورد اسناد و صورت حساب ها و اعلانات و نشریات خود در ایران مشمول مقررات قانون بالا خواهند بود )
مقررات مختلف دیگر :
مدت مرور زمان در دعاوی اشخاص ثالث بر علیه شرکا یا وارث ان ها راجع به معاملات شرکت ( در مواردی که قانون شرکا یا وارث ان ها را مسئول قرار داد) پنج سال است . مبدا مرور زمان روزی است که انحلال شرکت یا کناره گیری شریک یا اخراج او از شرکت در اداره ثبت به ثبت رسیده و در مجله رسمی اعلان شده باشد
در صورتی که طلب پس از ثبت و اعلان قابل مطالبه شده باشد مرور زمان از روزی شروع می شود که طلبکارحق مطالبه پیدا کرده
نکته : دعوائی که سنخا تابع مرور زمان کوتاه تری بوده یا به موجب این قانون مرور زمان طولانی تری برای ان معین شده از مقررات این ماده مستثنی است
رویه ی عملی شدن ثبت شرکت ها :
در اداره ی ثبت شرکت ها فرم های اسناد موجود است می توان این فرم های نمونه را از اداره ثبت شرکت ها تکمیل کرد و ذیل تمام اوراق باید توسط همه ی شرکا ( موسیسن ) امضاء شود سپس هزینه ای بابت تعیین نام شرکت به بانک واریز کرده و چند نام که واژه ی بیگانه نبوده و فاقد سابقه ی ثبت بوده و دارای معنااست و با فرهنگ اسلامی مطابقت دارد انتخاب کرده و به (( واحد تعیین نام )) اداره ی ثبت شرکت معرفی و موافقت ان واحد را در باره ی نام تعیین شده اخذ کرده و سپس همه ی مدارک به (( قسمت پذیرش مدارک )) اداره ی مربوط تحویل و رسید دریافت می شود و موعدی برای گرفتن نتیجه تعیین می شود .
تعیین نام هم فقط در تهران انجام می شود
و شرکت های که در سایر شهر ها به ثبت می شوند جهت تعیین نام به تهران معرفی می شوند