انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: مقاله ای جامع
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
الیاف فولادی بتن  

استفاده از الیاف فولادی بتن با توجه به ایجاد مقاومت بسیار بالا در بتن و بالابردن راندمان و کارایی بتن عمدتا در تمام بتن ریزی های قابل استفاده می باشد. الیاف فولادی بتن که طی فرایند های مختلف از فولاد کم کربن تولید می شوند الیاف بتن در دو نوع سینوسی و دو سرقلاب تولید و به بازار مصرف روانه میشوند. با توجه به اینه نیاز گسترده به انواع الیاف فولادی بتن پروسه تولید و استفاده آن طبق دیتاشیت مصرف کننده قابل تغییربوده و می توان باتغییر طول و قطر الیاف فولادی بتن ارای آن را در بافت بتن تغییرداد.

 الیاف فلزی بتن

 الیاف فلزی بتن عمدتا در کلیه سازه های بتنی قابل استفاده می باشد. الیاف فلزی بتن از عملیات و پروسه فولاد کم کربن ساخته شده به بازارمصرف وارد می شود. الیاف فلزی بتن به شکل سینوسی، الیاف فلزی بتن به شکل دو سر قلاب، الیاف فلزی بتن مختلط از جمله اشکال و نمونه های قابل ارائه می باشد. مقاومت فشاری بتن و مقاومت برشی آن، استفاده از الیاف فلزی بتن بسیار بالارفته و قابلیتهای بسیاربالایی جهت ضربه پذیری و مقاوم سازی بتن را داراست. در تقابل رطوبت دچار پدیده اکسیداسیون نمی شود و توسط روکش مخصوص اسکوپ بسیار بالایی با بافت بن بوجود می آورد .

 الیاف شیشه بتن 

الیاف شیشه در بتن جزو گسترده ترین نوع از انواع الیاف بتن می باشد که طی طرح اختلاط بتن الیافی جهت استفاده در حوزه مقاوم سازی بتن مورد استفاده قرار میگیرد. الیاف شیشه بتن از نظر گستردگی در بافت بتن جزو بهترین نوع الیاف بتن می باشد به طوری که در هر نقطه از سازه بتن الیافی مشاهده می شوند. پراکندگی بسیار بالای الیاف شیشه در بتن الیافی در حفظ مقاومت های فشاری و سایشی بتن الیافی بسیار مورد توجه سازندگان سازه های بتنی و بتن الیافی می باشد.

 چسب بتن 

چسب بتن یکی از عمومی ترین و پرکاربردترین مواد جهت افزایش کارایی بتن و آب بندی بتن می باشد. این نوع چسب بتن علاوه بر افزایش میزان چسبندگی اجزای بتن با یکدیگر عملا منافذ و آوندهای بتن را مسدود و متراکم ساخته و می تواند منجر به آب بندی بتن در سازه های هیدرولیکی شود. مقاومت بسیار بالای بتن هنگام استفاده از چسب بتن در انواع سازه های بتنی مورد توجه سازندگان و مصرف کنندگان بتن می باشد .

 بتن الیافی

 رفتار تراکم بتن الیافی هنگام استفاده از الیاف بتن بتن الیافی مسلح به الیاف فولادی بتن نیازمند انرژی تراکم كننده بیشتری از بتن ساده داراست . در صورتی كه تایمینگ تراکم مساوی باشد در الیاف فولادی بتن میزان حفرات بتن الیافی با افزایش میزان الیاف بتن افزایش یافته و برای حل این موضوع باید مستقیما با افزایش میزان الیاف بتن نیز بیشتر شود . مشخصات بتن الیافی سخت شده تشکیل و ایجاد ترک حداکثر فاصله بین الیاف بتن ، فاکتور معین می باشد میانگین آماری فاصله بین الیاف مشخص كننده این موضوع نمی باشد .