انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: ۶ نکته برای تغذیه سالم در سفرهای جاده ای
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
خوردن در زمان مسافرت یک سرگرمی به حساب می آید و لذت سفر را چند برابر می کند ولی نکاتی را باید در سفرها برای استفاده از مواد غذایی در نظر بگیرید تا تغذیه ای سالم و بی خطر در هنگام سفر داشته باشید. غذاهای لذت بخشی که در جاده ها یا در شهرها به صورت محلی وجود دارد در صورت آلوده بودن می تواند خطرات زیادی برای سلامت مسافر به همراه آورد. در سفر معمولا اشتها زیاد شده و اشتیاق مسافر برای خوردن افزایش می یابد. حال این سوال ممکن است پیش آید که چطور خوردن در هنگام سفر را کنترل کرده و از غذاهای وسوسه انگیز موجود در جاده چشم پوشی کنیم؟
حفظ رژیم غذایی در طول سفر کمی مشکل است ولی اجازه ندهید که سفر اختلالی در رژیم غذایی سالم شما به وجود آورد، اگر از رژیم خاصی استفاده می کنید در هنگام مسافرت نیز آن را ادامه دهید. قوانین و نکاتی را که خانومانه در این مطلب برای شما بازگو می کند به خاطر داشته باشید و از آنها در طول سفر استفاده کنید.
 
[عکس: w1-24.jpg]
 
موقعی که از خوردن به هنگام سفر در جاده صحبت به میان می آید اولین چیزی که به ذهن ما می رسد خوردن غذاهای فست فودی است. انتخاب مواد غذایی بهتر تاثیر مثبتی روی اوقات فراغت شما در سفر خواهد داشت. همان طور که ورزشکاران می دانند خوردن غذای سالم و مصرف مقدار زیادی آب می تواند سطح انرژی و سوخت و ساز ماهیچه ها را به سرعت بهبود بخشد، غذاهایی که شما در جاده در هنگام مسافرت مصرف می کنید هم به عنوان ابزاری برای رفع خستگی ها و بهبود حال عمومی شما خواهد بود. در اینجا به نکاتی برای داشتن تغذیه سالم به هنگام سفر اشاره خواهیم کرد. سایت بانوان
 
۱- تغذیه سالم از جایی که برای خوردن غذا توقف می کنید آغاز می شود.
اگر شما در جاده باشید و برای خوردن غذا در جایی که فقط فست فود دارد توقف کنید مطمئنا انتخاب شما به غذاهای فست فود محدود خواهد شد، ولی اگر شما در محلی توقف کنید که سوپر مارکت یا فروشگاه هایی که میوه و سبزیجات، انواع مغزها و سالاد و غذاهای سالم فروخته می شود، وجود داشته باشد بی شک انتخاب گسترده تری داشته و احتمال انتخاب غذاهای سالم بیشتر است. در این صورت وسوسه کمتری برای استفاده از غذاهای ناسالم و تنقلاتی که ارزش غذایی پایینی دارند خواهید داشت.
 
۲- تعداد وعده های غذایی را زیادتر کرده ولی مقدار کمتری در هر وعده مصرف کنید.
خوردن مقدار کمی غذای سالم در هر وعده باعث می شود در طول روز به مغز شما سیگنالی فرستاده شود به این معنا که موادغذایی فراوان است بنابراین کالری ها سریع تر سوخته خواهد شد. محدود کردن مقدار کالری دریافتی در هر وعده به بدن شما مقدار زیادی انرژی خواهد داد. خوردن مقدار زیادی کالری در یک وعده حتی اگر کالری های سالمی برای خوردن انتخاب کرده باشید به مغز شما پیغام فرستاده و باعث می شود مقدار زیادی از این کالری دریافتی به صورت چربی ذخیره شود. همچنین خوردن غذای زیاد در یک وعده شما را کسل و خواب آلود خواهد کرد.
 
۳- در طول سفر پروتئین زیاد مصرف کنید.
خوردن مقدار مناسبی از پروتئین ها که تمامی اسیدآمینه های ضروری بدن را تامین می کنند برای وزن شما، تثبیت قند خون و غلظت خون مفید بوده و شما را لاغر و قوی نگه می دارد. موقعی که شما در سفر قصد یک پیاده روی طولانی، رانندگی بلند مدت و یا ماندن در ساحل را دارید خوردن پروتئین بدون چربی به بدن شما کمک خواهد کرد.سایت بانوان
 
۴- تنقلات سالمی را داخل ماشین یا کوله پشتی همراه داشته باشید.
در هنگام مسافرت زمان های خوردن غذا معمولا تغییر می کند. گاهی اوقات به خاطر بین راه بودن وعده غذایی به درستی مصرف نمی شود. در این هنگام داشتن تنقلاتی سالم همچون بادام، سبزیجات خام، ماست و انواع میوه های تازه و خشک و تخم مرغ آبپز می تواند کمکی برای رفع گرسنگی باشد.
 
۵- از غذاهایی که حال شما را بد می کند در هنگام سفر پرهیز کنید.
غذاهایی وجود دارد که شاید شما از خوردن آنها لذت می برید ولی به دلایلی باعث ناراحتی و بیماری شما می شوند. در هنگام مسافرت از خوردن این غذاها خودداری کرده تا انرژی شما کاهش نیافته و حال عمومی شما بد نشود. بعضی از این گونه غذاها عبارتند از: کربوهیدرات های ساده یا مواد غذایی بالا برنده قند خون مانند نوشابه ها و آب میوه های صنعتی، مواد غذایی سرخ شده، دسرهای شیرین و کارخانه ای، خامه، کره بادام زمینی، مارگارین، غذاهای بسته بندی آماده و نوشیدنی های الکلی.
 
۶- آب را به مقدار زیاد مصرف کنید.
بدن شما برای انجام تمام کارهای خود به آب نیاز دارد، نوشیدن آب فراوان بدن شما را از سموم دور نگه داشته و باعث شادابی پوست خواهد شد، همچنین باعث می شود غذای کمتری مصرف کنید. اگر در هنگام سفر به مقدار زیاد آب مصرف کنید از بیماری های ناشی از گرما و نورخورشید و همچنین وسوسه شدن در برابر خوردن تنقلات ناسالم دور خواهید بود.سایت بانوان