انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: سئوی منفی چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
به تازگی صحبت های زیادی پیرامون سئو منفی یا Negative SEO فضای وب ایران را در بر گرفته است. البته باید گفت که سئو منفی مفهوم جدیدی نیست، اما به تازگی و به دلیل سیاست ها و بروزرسانی های جدید گوگل اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اما سوال اینجاست، سئوی منفی واقعاً چیست؟ و چگونه می توان که آن را تشخیص داد؟ برای پیشگیری از سئو منفی چه استراتژی را باید در پیش گرفت؟ این ها سوالاتی است که ما در  طراحی سایت سامانه ارسال پیامک  پرتال به آن پاسخ می دهیم.
فعالیت های سئو را شاید بتوان به شخصیت های فیلم معروف خوب، بد، زشت تشبیه کرد. ما فعالیت های مفیدی مثل تولید محتوا اختصاصی و منحصر بفرد، فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی، رعایت تمام اصول و نکات بهینه سازی سایت را خوب می نامیم. فعالیت هایی مانند کپی کردن مطالب از دیگ وب سایت ها، خرید بک لینک و بر چسب گذاری بیش از حد را بد می دانیم و در نهایت سئو منفی را در فضای رقابتی امروزی وب سایت ها، زشت تلقی می کنیم.
در این مقاله از ارسال اس ام اس انبوه  قصد داریم زوایای مختلف سئوی منفی و راهکار های پیشگیری از آن را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.
سئو منفی چیست؟
اگر فردی به شدت تلاش کند که جایگاه شما را در نتایج نمایندگی سامانه پیامک پایین بکشد و به این ترتیب میزان بازدید از سایت شما را کاهش دهد، در حال انجام سئوی منفی است. همانطور که می دانیم بهینه سازی سایت مجموع فعالیت هایی است که با هدفی جز بهبود وضعیت شما برای کلمات کلیدی هدف تان و جذب ترافیک از موتورهای جستجو ندارد. اگر خلاصه بگوئیم، سئوی منفی به مجموعه فعالیت هایی که خارج از مجموعه شما برای جلوگیری از موفقیت تان گفته می شود.
آیا واقعاً سئوی منفی وجود دارد؟
خب، همه ما می دانیم که مطالبق با الگوریتم های گوگل اگر به خرید و فروش و یا تبادل لینک بپردازیم جریمه خواهیم شد. حال این جریمه ممکن است به صورت دستی برای سایت بلاگ ملی پیامک ​​​​​​​ ما اعمال شود یا از طریق الگوریتم پنگوئن گوگل. البته فرقی نمی کند، نکته این جاست که لینک هایی که برای سایت خود می سازیم، ممکن است مشکلاتی را برای ما به همراه داشته باشند. بنابراین لینک هایی که دیگران به ما می دهند نیز می توانند همین اثر منفی را بر روی سایت ما داشته باشند. در این جاست که با مفهوم سئوی منفی آشنا می شویم.
البته گوگل همیشه درباره سئو منفی محتاطانه عمل کرده است و تا جاییکه می توانید آن را نفی می کند. در گوگل صفحه ای وجود دارد که قوانین اصلی خود را در آن معرفی کرده است. تا پیش از سال 2003 در این صفحه جمله ای نوشته شده بود که عنوان می کرد "هیچ راهی وجود ندارد که رقیب تان بتواند جایگاه شما را در نتایج جستجوی گوگل به خطر بیاندازد یا شما را از ایندکس گوگل خارج کند".
سئوی منفی تا پیش از سال 2003
در ژانویه سال 2003، عبارت "تقریباً" به ابتدای این جمله اضافه گردید. این جمله از اولین نشانه های وجود سئوی منفی است که گوگل آن را تایید کرده است.
گوگل درباره سئوی منفی چه نظری دارد؟
مطمئناً در آن زمان گوگل قصد نداشته که سئوی منفی و استفاده از لینک های بی ارزش برای تخریب موفقیت دیگران را تخریب کند، اما نشانه هایی از این تلاش ها را مطمئناً دیده بوده است. در سال 2003 و پیش از آن، سئوی منفی بیشتر از طریق دستکاری کردن فایل robots.txt یا هک کردن سایت انجام می شد.
اما در مورد لینک سازی موضع گوگل به چه شکل است؟ آیا گوگل تا کنون اشاره ای به لینک بیلدینگ کرده است؟ در سال 2007 مت کاتس در مصاحبه ای با مجله فوربس اعلام کرد که از بین بردن جایگاه سایت رقیب از طریق لینک های بی ارزش و مخرب غیر ممکن نیست اما کاری بسیار دشوار است. همچنین، وی در این مصاحبه اشاره کرد که آن ها همواره در تلاش برای ایجاد راهکار هایی برای مقابله با این ترفندها هستند.
در سال 2012، پس از معرفی اولین نسخه از الگوریتم پنگوئن گوگل که به منظور مقابله با لینک بیلدینگ غیر طبیعی ایجاد شد، صحبت ها پیرامون سئوی منفی و استفاده از لینک های مخرب برای رقبا نیز شدت بیشتری گرفت، یک نگاه ساده به آمار جستجوی عبارت Negative SEO در آن زمان نشان دهنده توجه وبمستران به این مسئله می باشد.
تعداد جستجو برای کلمه کلیدی سئوی منفی
در ماه اکتبر سال 2012 و با ارائه ی نسخه جدید پنگوئن، ابزار جدید در گوگل وبمستر تولز با نام disavow tool معرفی شد. این ابزار به وبمستر ها اجازه می داد تا لینک هایی که از نظر خودشان برای سایت مناسب نیستند را به گوگل معرفی کنند تا در رتبه بندی نتایج، آن لینک ها را در نظر نگیرد.
مت کاتس اعلام کرد که بیشتر سایت ها نیازی به استفاده از این ابزار نخواهند داشت ولی کسانی که وابستگی مالی زیادی به اینترنت و سایت افزایش فروش خود دارند باید از هر روشی برای نگهداری آن استفاده کنند. در این زمان سئوی منفی کم کم به رسمیت شناخته شده بود و سایت های گوناگونی بدون آنکه دلیل شکست خود را بدانند با افت ناگهانی جایگاه در نتایج گوگل مواجه میشدند.
البته در این میان گزارش های بسیاری از سئوی منفی به وبمستر قیمت ایجاد سایت میرسید که در عمل با بررسی بیشتر مشخص میشد دلیل این نتایج سئوی منفی نبوده است، همین مسئله موجب شده که گوگل همچنان در برابر وجود چنین روش هایی مقاومت کرده و راهکار مناسبی برای آن ارائه ندهد. پس قبل از هرچیز باید دقیقا بدانیم که چه زمانی دچار سئوی منفی از طرف یکی از رقیبان خود شده ایم.
آیا سایت شما سئوی منفی دارد؟
خب، مطمئناً رفتارهایی وجود دارد که یک وبمستر می توانید با مشاهده آن ها، رفتارهای مشکوک دیگران را برای ایجاد سئوی منفی شناسایی کند. برای اینکه بتوانید چنین رفتارهایی را شناسایی کنید، باید ابزارهای مدیریتی و آنالیز مناسبی مانند گوگل وبمستر تولز را در اختیار داشته باشید. نمونه هایی از این نشانه ها به شرح زیر است:
  • لینک دادن به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی.
  • دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرس هایی مانند .ru .cz .pl .biz و ... . البته همه ی این لینک ها غیرطبیعی نیستند ولی برای یک طراحی وب سایت آنلاین ایرانی دریافت بک لینک زیاد از این گونه آدرس ها کاملا غیرطبیعی خواهد بود.
  • تعداد زیادی بک لینک از وبلاگ های غیر مرتبط و گوناگون.
  • لینک هایی با متن یکسان و از چند دامنه مشخص، بعنوان مثال در عبارتی مشخص لینک وبلاگ سایت ساز پرتال شما در فوتر و سایدبار (در عمل همه ی صفحات سایت) چند سایت نامعتبر قرار داده شده باشد.
  • دریافت بک لینک از سایت های غیراخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آنها.
نکته ی مشترکی که بین همه موارد بالا، بی ارزش و بی اعتبار بودن آنها است. البته باید گفت که از همه مهم تر قیمت پایین این گونه لینک ها نیز نقطه مشترکی است. به این ترتیب که رقیب شما می تواند با هزینه ای اندک تعداد زیادی لینک نامناسب و بی ارزش را به سایت طراحی وب سایت اختصاصی شما سرازیر کند تا رتبه شما را پایین بیاورد.
البته باید گفت که بین سایت های ایرانی نیازی به نگرانی در این زمینه ندارید چرا که در آمد سایت های ایرانی به قدری زیاد نیست که بخواهند برای تخریب سایت های رقیبشان هزینه کنند. اما زمانی که صحبت از تجارت های پر درآمد می شود و رقابت ها بالا می گیرد، خب همه چیز تغییر می کند!
در این میان مواردی مشاهده میشود که افراد به دست خود تکنیک های سئوی منفی را روی سایتشان انجام میدهند! تبلیغات مختلف برای فروش تعداد زیادی لینک با پیج رنک های 2 و 3 در ازای قیمت پایین در واقع بدترین دام برای یک وبمستر است. به جای جمله ای مانند خرید 50 لینک رنک 2 فقط 100 هزارتومن باید بخوانید با 100 هزارتومن سایت خود را نابود کنید.
آیا شما هم تا کنون با بکارگیری تکنیک های اشتباه و مخرب موجب آسیب زدن به سئوی طراحی وب سایت ارزان خود شده اید؟ و یا متوجه رفتارهایی مانند سئوی منفی از طرف رقیبان خود شده اید؟