انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: برنامه های کلیدی دولت برای رونق گرفتن بازار مسکن (قسمت اول)
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
املاک ونک :
‌‌بازار مسکن را می توان براساس پروانه های ساختمانی صادر شده پیش بینی کرد که آیا در ماههای آینده از رکود بیرون می آید و رونق می گیرد یا خیر ؟ پروانه های ساختمانی تا قبل از سال 91 حدود 191 هزار فقره بود که بعد از سال 91 به 101 هزار فقره پروانه ساخت رسید. و مسکن دچار رکود شدید شد برای اینکه دولت بتواند این بازار را از رکود در بیاورد نیاز به برنامه ریزی اساسی دارد تا هم عرضه و هم تقاضا را به حرکت درآورد . به همین دلیل در 4 سال اخیر برنامه های کلیدی دولت برای رونق گرفتن بازار مسکن اجرا شد .

آغاز وام‌های ٨٠ میلیونی

در دو سال اخیر دولت سیاست های کلی برای ساماندهای به مسکن مهر ، بازنگریهای جامع مسکن ، و مورد توجه قراردادن توسعه ای بانک مسکن و همچنین توسعه بازارهای مالی در بخش مسکن داشته است . می توان مهمترین اقدامی که دولت در رابطه بازار رونق بازار مسکن انجام داده ، اعطای 300هزار فقره تسهیلات در سقف های 300،400،500 میلیون ریال که در نیمه سال 1392 شروع و تا 1394 ادامه داشته است را نام برد. پایان برنامه ششم توسعه و حمایت که در طول دوره اجرا ، اعطای تسهیلات ودیعه مسکن در سقفهای 100، 150 و 200 میلیون ریال می باشد .

افزایش 600 میلیون ریالی وام خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم و همچنین افزایش وام ساخت مسکن تا سقف 1000میلیون ریال، راه اندازی صندوق پس انداز یکم ، راه اندازی شرکت تامین سرمایه مسکن با هدف تامین خرید مسکن در سقفهای 800،600،و 400 میلیون ریال تودبن برنامه مشترک بین کارو رفاه اجتماعی ، وزارت تعاون و وزارت راه و شهرسازی از اقدامات دولت می باشد .

دولت یازدهم با تصویب سند احیا بافته ای فرسوده و محله های ناکارآمد و غیر رسمی و بهسازی و نوسازی آنها با ارایه وام ساخت به منظور نوسازی بافت های فرسوده، و همچنین افزایش سقف وام روستایی به منظور نوسازی و بهسازی مسکن روستای به مبلغ 180 و 200 میلیون ریال ، افزایش سقف وام از 250 به 300 میلیون ریال برای مسکن مهر و پرداخت وامها اقدام کرده است . از دیگر اقدامات دولت می توان به تامین خدماات زیر بنایی 200 هزار واحد و افتتاح 588 هزار واحد از مسکن مهر با تامین اعتبار حدود 7000 هزار میلیارد ریالی از محل منابع عمومی دولت نام برد.
منبع : املاک زعفرانیه