انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: انواع مالیات نقل و انتقال املاک
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
املاک تهران : براساس ماده 52 قانون مالیاتهای مستقیم مشمولین مالیات بر درآمد املاک اشخاص حقیقی یا حقوقی در آمدی که ناشی از واگذاری حقوقی که نسبت به املاک خود دارند پس از کسر معافیت های مالیاتی بر درآمد املاک می باشد. 3 نوع مالیات بر درآمد املاک داریم یکی مالیات بر درآمد اجاره می باشد . مالیات بر مستغلات خالی و مالیات نقل و انتقال املاک در ادامه به انواع مالیات نقل و انتقال املاک می پردازیم .
[size=18px][b]انواع مالیات نقل و انتقال املاک[/b][/size]
[size=15px]مالیات نقل و انتقال املاک[/size]
مالیات نقل و انتقال املاک براساس ارزشی که ملک معامله می شود مالیات آن محاسبه می گردد که نرخ مالیات 5 درصد از ارزش معامله مشمول مالیات می باشد .
[size=15px]مالیات انتقال حق واگذاری (سرقفلی)[/size]
مالیات انتقال حق واگذاری املاک مخصوص املاک تجاری می باشد مبلغی که صاحب امتیاز یا حق سرقفلی دریافت می کنند دو درصد از آن مبلغ مشمول مالیات می شود که از صاحب حق مالیات گرفته می شود

حق واگذاری را می توان اینگونه تعریف کرد : طبق قانون مالیات با توجه به موقعیتی که محل تجاری دارد و امتیاز یا حق کسب یا پیشیه یا حقوقی که صاحب امتیاز دریافت می کند می باشد.
[size=15px]مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک[/size]
در ساختمان های نوساز مسکونی و غیرمسکونی که کمتر از دو سال از تاریخ صدور پایان کارشان گذشته شده باشد ، علاوه بر مالیات قطعی نقل و انتقال مشمول ده درصد به ماخذ ارزش معاملاتی اعیانی مورد انتقال خواهند بود . اشخاص حقیقی یا حقوقی ، مشمول مالیات دیگری از بابت درآمد املاک حاصل از ساخت و ساز فروش موضوع این ماده نخواهند بود.
[size=15px]مالیات بر درآمد رضایت مالک[/size]
براساس ماده 59 و 78 قانون مالیاتهای مستقیم مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه مبلغی که مالک سرقفلی بعد از اینکه حق سرقفلی را واگذار کرد دریافت نمود دو درصد از آن مبلغ مشمول مالیات می گردد .‌‌‌‌
‌‌ منبع : اطلاعات مسکن