انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: تغذیه دوران شیردهی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
تغذیه دوران شیردهی یکی از مهم‌ترین دوران تغذیه‌ای برای نوزادان محسوب می‌شود که نقش بسیار زیادی در سلامت، رشد و نمو  و تقویت سیستم ایمنی نوزادان در طول زندگی دارد. شیر مادر ارزشمندترین ماده غذایی برای نوزاد است. امروزه برای تغذیه دوران شیردهی با داشتن نوزادی سالم و تضمین سلامت مادر به شدت فرهنگ‌سازی شده است و خوشبختانه بسیاری از مادران برای تغذیه نوزادان خود با استفاده از شیر مادر و مبتنی بر اصول تغذیه دوران شیردهی تمایل بسیار زیادی دارند. این موضوع اهمیت تغذیه دوران شیردهی برای سلامت مادر و نوزاد را به شدت آشکار می‌کند.
از سوی دیگر با توجه به طول دوره نسبتاً طولانی دوساله دوران شیردهی که در طی آن برای تولید شیر مادر نیازمند وجود مقدار کافی از ذخایر ماکروالمان‌های اصلی مانند پروتیین، کربوهیدرات و چربی‌ها  و میکروالمان‌هایی مانند ویتامین‌ها و املاح در  بدن می‌باشد و همین امر توجه به تغذیه مناسب و علمی مادران را دوچندان می‌کند به طوریکه، مادران با دریافت تغذیه دوران شیردهی سالم و مناسب می توانند علاوه بر ارائه مواد غذایی سالم و مغذی برای مادر باعث جلوگیری از مصرف مواد غذایی ناسالم، اختلال در تناسب‌اندام ایده‌آل و چاقی دوران شیردهی و بروز بیماری‌ها شود.
در این بین، هدف اصلی ما در سایت وزن من، آشنا کردن مادران عزیز با اهمیت تغذیه دوران شیردهی در دوران خطیر شیردهی است. سایت وزن من با استفاده از تجربه‌ی متخصصین و پزشکان ضمن پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مادران در این زمینه، به ارائه برنامه‌های غذایی متناسب با تغذیه دوران شیردهی می پردازد.

به دلیل اینکه در شش ماه اول تولد نوزاد، شیر مادر تنها منبع غذایی سالم برشمرده می شود، سلامت مادر و نوزاد در این دوره بسیار حائز اهمیت است از دگر سو برای تضمین سلامتی نوزاد از بدو تولد تا سالمندی می بایست بایدها و اصول مرتب با تغذیه دوران شیردهی را در حین طراحی رژیم غذایی بارداری مد نظر قرار داد که در ادامه به آن می پردازیم.
باورهای غلط در مورد تغذیه دوران شیردهی
بسیاری از مادران بر این باروند که برای جبران کمبود شیر خود، باید میزان حجم غذاهای دریافتی خود را به صورت بی رویه و بدون نیاز به مشورت با پزشک متخصص افزایش دهند که باعث بروز چاقی و اختلالات در تناسب اندام در دوران شیردهی می‌شود. در حالیکه، با رعایت اصول تغذیه دوران شیردهی، مادران می‌توانند علاوه بر حفظ زیبایی و تناسب اندام خود، کمبود شیر خود را جبران کنند و با دریافت برنامه تغذیه دوران شیردهی به صورت مناسب و تحت نظر پزشک خود، تعادل در مصرف مواد غذایی را رعایت نمایند که این امر به افزایش میزان و کیفیت شیر و در نتیجه تضمین سلامت نوزاد و مادر می‌انجامد
اصول تغذیه دوران شیردهی مناسب چیست ؟
در دوران حاملگی جنین برای رشد و نمو خود، از بسیاری از ذخایر بدنی مادر استفاده می‌کند، لذا وجود تغذیه دوران شیردهی مناسب در این دوران بسیار حائز اهمیت است. همچنین در دوران شیردهی نیز بسیاری از مواد معدنی موجود در شیر مادر از ذخیره بدنی او  نشأت می‌گیرد. لذا اهمیت تغذیه دوران شیردهی در این دوره دوچندان می‌شود. مادرانی که توجه ویژه نسبت به اهمیت تغذیه دوران شیردهی ندارند با مشکلات جدی نظیر ریزش مو، کم خونی و از دست دادن دندان‌ها در این دوره مواجه می‌شوند.
ملاحظات تغذیه دوران شیردهی
 در تغذیه دوران شیردهی برای تضمین سلامت و کیفیت شیر مادر و نظارت بر روند کاهش وزن مادر در این دوران، باید در دوران شیردهی فعالیت بدنی و تحرک مناسب برای مادران در راستای دستیابی به تناسب اندام مناسب ایده‌آل قبل بارداری در نظر گرفته شود. بعلاوه تغذیه سالم دوران شیردهی همراه با ورزش می‌تواند به رشد قدی و وزنی نوزاد نیز کمک قابل توجهی داشته باشد. به طور متوسط، در تغذیه دوران شیردهی باید حدود 400 کالری انرژی دریافتی در مقایسه با روزهای عادی در نظر گرفته شود. از دیگر خصوصیات تغذیه دوران شیردهی افزایش میزان دریافت مایعات (به ویژه آب)، مواد پروتئین‌دار و ویتامین‌هایی نظیر A، B، D،  E و املاحی از جمله کلسیم، منیزیم و روی می باشد.
هر چه میزان آگاهی از اصول تغذیه دوران شیردهی در این دوران برای مادران بیشتر باشد، میزان ابتلا به بیماری‌ها، افزایش وزنی خطرناک و بروز بیماریهای آتی برای نوزادان و مادر کاهش یافته و در نهایت سلامت هر دو در این دوران و آینده تضمین می‌شود.
در سامانه وزن من با استفاده از آخرین منابع و تغییرات صورت گرفته تلاش گردیده تمام اصول  مربوط به رژیم شیردهی مبتنی بر اصول تغذیه دوران شیردهی در طراحی رژیم غذایی شیردهی لحاظ شود تا در صورت اجرای منظم و دقیق در بازه های دوره ای تعیین شده، بهترین نتیجه ممکن از این برنامه غذایی حاصل گردد.