انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: لمینت دندان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
امروز قصد ما بر این است که در مورد لمینت های کامپوزیتی صحبت کنیم. ساخته شده از دی اکسید سیلی*****، هم رنگ با دندان و ترکیبی پلاستیکی. اینها ویژگی های کلی و اساسی لمینت های کامپوزیتی هستند که کامپوزیت های رزینی نیز نام دارند. لمینت کامپوزیتی دندان مزایای بی شماری در برابر انواع قدیمی و سنتی روکش دندان، چه نقره ای و چه طلایی به مردم ارائه می دهد. ما امروز در کلینیک دندان پزشکی سامان نکات مهمی را درباره چیستی لمینت کامپوزیتی دندان معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
به دلیل این که لمینت دندان از جنس کامپوزیت از فلز، در ساختار خود استفاده نمی کند، ما قادر هستیم تا به دلخواه، ترکیب آن را تغییر داده، تا در نهایت یک رنگ مناسب و در همراهی با دندن های طبیعی شما پدید آید. این به معنی آن است که فقط شما و دندانپزشک شما، از روکش دندان های تان آگاه هستید و هیچ فردی، نسبت به این تغییر حساس نخواهد گردید.
نکته ی حائز اهمیت دیگر این است که ارتباط و اتصال میان لمینت دندان و دندان های طبیعی فرد، موجب تحکیم و افزایش پایداری آن نسبت به تغییرات شدید دما، فشار و کشش و حفظ و ثبات ساختار داخلی دندان باقی مانده می گردد. کامپوزیت های رزینی کوچک و متوسط به طور تقریبی، عمری معادل ۷ تا ۱۰ سال خواهند داشت.
در ضمن در مقام قیاس با انواع دیگر روکش که در بازار موجود می باشد، کامپوزیت های رزینی کمک بیشتری به حفظ شکل و ظاهر دندان های فرد می نمایند. این موضوع باعث می شود تا در آینده نیز دندان های زیبا تر و سلامت تری در اختیار داشته باشید.
تعداد اندکی از بیماران پس از اعمال و استفاده از لمینت دندان، حساسیت ناچیزی را به متخصص و پزشک خود اطلاع داده اند. این امر نشان می دهد که جای نگرانی وجود ندارد، و بیشتر افراد از عمل خویش راضی هستند. تنها توصیه ای که می توان به شما ارائه داد، این است که مصرف غذا ها و نوشیدنی های لکه کننده، مانند چای و قهوه را به حداقل برسانید، تا از ماندگاری رنگ طبیعی لمینت دندان خود مطمئن تر شوید. در ضمن اگر هم می خواهید از بابت تغییر رنگ دندان های جدید خود خیال آسوده تری داشته باشید، بهتر است از محافظ هایی پلاستیکی برای مهر و موم نمودن آن ها کمک بگیرید.
تا جایی که تاریخ دندانپزشکی دنیا به یاد می آورد، استفاده از کامپوزیت رزین برای ساخت لمینت دندان از اوائل دهه ی هفتاد میلادی مرسوم گشته است. با این که پس از معرفی کامپوزیت های ساخته شده به کمک نور led بود، که دندانپزشک ها دریافتند که در نهایت نیاز آن ها و بیمارانشان، برای محصولی که به زیبایی خواهی هر دو طرف پاسخ بدهد، به بازار آمده است.
این نوع از لمینت دندان، یعنی لمینت کامپوزیتی به دندانپزشک ها این امکان را می داد که به دلیل ساختار چند لایه، رنگ مورد نظر خود را ایجاد نمایند و با ابزار مخصوص شکل و فرم آن ها را دستخوش تغییر نمایند. همین امر لمینت دندان کامپوزیتی را به یک گزینه ی ایده آل و پرطرفدار مطرح کرد.
با این امکانات و خصوصیات، هر چه یک دندانپزشک هنرمند تر و خلاق تر باشد، می تواند نتیجه ی بهتری هم خلق کرده و به راحتی، لمینت دندان را به دندان های واقعی افراد متصل نماید.
به لمینت دندان کامپوزیتی، لمینت مستقیم نیز می گویند. دلیلش این است که ماده ی مورد نیاز برای اتصال آن به دندان، می تواند خیلی باریک باشد. به همین دلیل است که مقدمه و آماده سازی کمتری مورد احتیاج خواهد بود. در ضمن هزینه های اضافی مربوط به آزمایشگاه و جلسه ی دوم نیز در این متد و شیوه، حذف گشته و نوع مستقیم را مقرون به صرفه تر از انواع لمینت دندان مستقیم بدل می گرداند.
همچنین اگر به هر دلیلی یا بعد از چند سال، نیاز به ترمیم و یا حذف کامپوزیت رزین باشد، دندانپزشک می تواند به وسیله ی تیغ های کاربیدی به سادگی و البته بدون آسیب زدن به دندان فرد، آن را جدا نماید. البته خاصیت رزینی کامپوزیت به کار رفته در لمینت دندان، باعث جذب آب در حفره ی دهانی می گردد. این موضوع پتانسیل تغییر رنگ، شکل و زیبایی دندان فرد را داشته و از عمر آن می کاهد.
اما بعد از بررسی های زیاد و اساسی و بر اساس تجربیات دندانپزشکان، مشخص گردیده که لمینت دندان کامپوزیت رزینی نانوهیبرید، بهترین و ایده آل ترین گزینه برای استفاده و اعمال می باشد. حفظ و نگه داری بخش بیرونی و درونی دندان ها از اصلی ترین دلایل برای انتخاب این دسته از لمینت دندان توسط متخصصین حرفه ای قلمداد می شود.