انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: چگونه برای مخاطبان هدف بنویسیم؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
‌‌‌‌روزانه میلیون‌ها پست در فضای اینترنت منتشر می‌شود و هرکدام از آن‌ها طیف خاصی از افراد را هدف قرار داده‌اند؛ اما این هدف قرار دادن به‌تنهایی کافی نیست و محتوایی که به رشته تحریر درمی‌آید باید مطابق با نیازها و تمایلات مشتری و مخاطب هدف نوشته شده باشد.
علاوه بر پست‌های وبلاگی، افراد روزانه با طیف بسیار وسیعی از پیام‌های تبلیغاتی و بازاریابی مواجه هستند. از بنرها و پیامک‌های تبلیغاتی گرفته تا وب‌سایت‌ها و ایمیل‌های بازاریابی؛ اما قطعا بسیاری از این موارد در همان ثانیه‌های اول نادیده گرفته می‌شوند و هیچ توجهی را به خود جلب نمی‌کنند. چرا؟ زیرا برای مشتری هدف نوشته و طراحی نشده‌اند.
جو پولیزی، بنیان‌گذار موسسه بازاریابی محتوایی، به کسب‌وکارها هشدار می‌دهد که اگر در حال تولید محتوا برای طیف وسیعی از مخاطبان هستند، هرگز نمی‌توانند برایشان مرتبط و با ارزش باقی بمانند؛ به‌عبارت‌دیگر، این‌یک اتلاف بزرگ وقت است.
اما اگر بازاریابی محتوایی خود را روی طیف خاصی از افراد متمرکز کنید و نه همه آن‌ها، برای افرادی که نیازمند محصول شما هستند، جالب‌توجه، گیرا و مرتبط خواهد بود؛ اما اکنون سوال این است که چگونه باید محتواهای تولیدی خود را با نیازهای مشتری هم‌راستا کنیم؟ در این مطلب از وبلاگ آژانس بازاریابی دیجیتال دارت قصد داریم به همین سوال پاسخ دهیم.
یک پروفایل مشتری ایده‌آل خلق کنید
اگر می‌خواهید برای مخاطبان هدفتان بنویسید، در ابتدا با ایجاد یک پروفایل مشتری ایده‌آل باید مشخص کنید که آن‌ها چه کسانی هستند. این پروفایل مشتری جزئیات شخصی که قرار است برایش محتوا تولید کنید را در خود جای داده است. با استفاده از پروفایل مشتری می‌توان نوشته را به سمتی خاص متمرکز کرد و بازاریابی را در مرتبط‌ترین حالت خود نگه داشت.
برای ساخت پروفایل مشتری، با اطلاعات دموگرافیک از قبیل سن، جنسیت و وضعیت تأهل آغاز کنید. از طریق بیزنس پلن ممکن است که قبلا به این اطلاعات دسترسی داشته باشید یا می‌توانید آن‌ها را از طریق وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های آنالیز و خرید دیتا به دست آورید.
نوشتن پروفایل مشتری را این‌گونه آغاز کنید که مثلا: «خانم … از پیاده‌روی لذت می‌برد و سن او نیز بین ۲۴ تا ۳۵ سال است.» سپس از خود بپرسید که آیا او در منطقه خاصی زندگی می‌کند؟ درآمدش چقدر است؟ علاوه بر پیاده‌روی، آیا او به فعالیت دیگری نیز علاقه دارد؟ از کدام منابع اخبارش را به دست می‌آورد؟ برای سرگرمی‌اش چه می‌خواند؟ با پرسیدن چنین سوالاتی می‌توانید یک پروفایل مشتری با جزئیات کامل ایجاد کنید.
با استفاده از چنین پروفایل‌هایی می‌توانید به‌دقت با نیازهای مشتری آشنا شوید که در سبک و نحوه نوشتن محتوا نیز تأثیرگذار خواهد بود. به‌صورت خلاصه، پروفایل مشتری یک داستان با جزئیات کامل است که مشتری هدف شما شخصیت اصلی آن است و با مشکلاتی روبرو می‌شود و شرکت شما باید برای این مشکلات راه‌حلی ارائه کند. نمونه زیر، یک پروفایل مشتری با جزئیات کامل است:
از پروفایل مشتری ایده‌آل خود استفاده کنید
وقتی‌که دریافتید مشتریان هدف کسب‌وکار شما چه کسانی هستند، اکنون می‌توانید نوشته‌هایتان را به نحوی بنویسید که مستقیما با شخص سخن بگوید.
در مثال رضا مختاری، پروفایل او به شما می‌گوید که باید روی چه مواردی در سایت و در بخش اطلاعات محصول تاکید کنید. کلماتی مانند براق، همه‌کاره، جمع‌وجور، راحت، مقرون‌به‌صرفه، باکیفیت، بادوام و پایدار ازجمله کلماتی هستند که موردتوجه رضا مختاری قرار خواهند گرفت و این پیام را به آقای مختاری منتقل می‌کنند که کسب‌وکار شما مشکل او را می‌فهمد و سعی در حل آن دارد. از این اطلاعات می‌توانید در نوشتن توضیحات محصول، متون ویدئویی، هدلاین ایمیل‌ها و تبلیغات استفاده کنید.
استفاده از پروفایل مشتری می‌تواند در زمینه بازاریابی محتوایی، مانند پست‌های وبلاگی و شبکه‌های اجتماعی، نیز مثمر ثمر باشد. قبل از ایجاد هر محتوایی از خود بپرسید: «پیام اصلی من چیست؟ این پیام تا چه زمانی در دید مشتری هدف باقی می‌ماند؟» هدف اصلی در بازاریابی شناسایی و برآورده کردن نیازهای مشتری است. حال شما به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار در چه بازه‌های زمانی با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنید تا آن‌ها شما را به‌جای برندهای دیگر انتخاب کنند؟
برای مثال، علایق رضا مختاری عبارت‌اند از: سفر، پیاده‌روی، کوهنوردی، مد، طراحی و کیفیت و پایداری. دانستن این موارد به شما کمک خواهد تا پست‌هایتان را مختص آقای مختاری بنویسید و نه مخاطبان عمومی. عنوان‌های ایجاد پست بر اساس علایق آقای رضا مختاری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • برای یک سفر کوتاه چه چیزهایی را در کوله‌پشتی بگذاریم؟
  • ۱۰ نکته‌ای که برای یک سفر کوتاه باید بدانید
  • ۵ وبلاگی که طرفداران مد و فشن باید حتما بخوانند
قطعا افراد زیادی با تمایلات و علایق مشترک در یک جامعه زندگی می‌کنند. اگر شما پست‌های خود را بر اساس علایق آقای مختاری تولید کنید، می‌توانید افرادی که تمایلاتی یکسان با او دارند را نیز هدف قرار دهید.
پروفایل هر مشتری با مشتری دیگر قطعا متفاوت است و نباید برای همه مشتریان یک پروفایل واحد داشته باشید. پروفایل هر مشتری باید منحصربه‌فرد باشد و از یک‌زبان واحد برای تمامی پروفایل‌ها استفاده نشود.
ساخت پروفایل مختص هر مشتری قطعا کاری سخت و زمان‌بر است، اما این تلاش‌ها بی‌پاداش نخواهند ماند و به شما کمک می‌کند تا خود را به هر نحوی از رقبا متمایز کنید و در جذب مشتریان نیز موفق‌تر باشید. با پروفایل مشتری می‌توانید مستقیما با مشتری وارد گفتگو شوید، نیازهای او را مشخص کنید و در پی حل آن‌ها برآیید.