انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: نظافت پرده‌های قابل شستشو
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
عوامل زیادی روی پرده تاثیر می‌گذارند و به همین دلیل، نظافت آن کمی پیچیده می‌شود؛ پس هنگام شستشوی پرده باید به نکات زیادی توجه کنید:
نور خورشید تمام روز روی پرده می‌تابد و رنگش را محو  و بافت پارچه‌اش را ضعیف می‌کند.
دود، گرد و خاک و دیگر انواع آلودگی به تار و پود پرده نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند بوی بدی بگیرند یا شفافیت‌شان را از دست بدهند.
گاهی اوقات گرد و خاک روی پرده، رنگ‌رفتگی آن را پنهان می‌کند و اگر پرده را بشویید، ظاهرش بدتر می‌شود. پس بهتر است در مورد شستشوی پرده‌های اتاق‌های آفتاب‌گیر بیشتر فکر کنید.
در شستشوی پرده‌های قدیمی بیشتر احتیاط کنید؛ حتی اگر قابل شستشو باشند، ممکن است آن‌قدر آسیب دیده باشند که شستن آن‌ها در ماشین لباسشویی پرده‌ها را خراب کند.
 
گلدوزی‌ها و روبان‌های پرده معمولا زودتر از خود پرده کثیف می شوند. بهتر است آن‌ها را با شامپو فرش تمیز کنید. از طرف دیگر قاب پرده و دیگر قسمت‌های تزئینی آن دیرتر از خود پرده کثیف می‌شوند. البته این دلیل نمی‌شود هنگام شستن پرده آن‌ها را نشویید؛ بهتر است تمام قسمت‌های اصلی پرده را با هم بشویید که بخشی از آن تمیزتر از بخش دیگر نباشد.
اگر ماشین‌ لباسشویی‌تان برای شستن پرده مناسب است، دستور شستشوی پرده را دنبال کنید و آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید. اگر قرار باشد قسمتی از پرده در اثر شستشو جمع شود، معمولا آستر است. اگر نگران این مسئله هستید، می‌توانید قبل از انداختن پرده در ماشین لباسشویی آستر را باز کنید و با دست بشویید. در صورتی که فراموش کردید آستر را باز کنید و پس از شستشو جمع شد، آن را بکشید تا به اندازه‌ی اولیه‌اش باز گردد. هم‌چنین اگر آستر رنگ گرفت، آن را برعکس نصب کنید.
 
[عکس: 2-10.jpg]
 
برای این‌که پرده در اثر شستشو آسیب نبیند، مراحل زیر را دنبال کنید:
گیره‌های پرده را باز کنید.
وزن پرده‌ها را بررسی کنید و ببینید بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی نباشد. وزن یک پرده کامل ممکن است به اندازه‌ی ظرفیت ماشین لباسشویی‌تان باشد و مجبور شوید، دو پرده را دو بار در ماشین لباسشویی بیاندازید.
یک چرخه‌ی شستشوی ملایم انتخاب کنید.
 
وقتی پرده را از ماشین لباسشویی خارج می‌کنید، قبل از پهن کردن روی طناب باید بکشیدش تا صاف شود. حتی اگر پرده قابل شستشو باشد، استفاده از خشک‌کن ماشین لباسشویی آن را کاملا خراب می‌کند، پس بهتر است بگذارید زیر نور آفتاب و در فضای باز خشک شود. پرده خیس خیلی سنگین می‌شود و اگر دو طناب دارید، بهتر است هر پرده را روی یکی از طناب‌ها بیاندازید. اگر پرده نیاز به اتو داشته باشد، باید وقتی هنوز مرطوب است آن را اتو بکشید. داخل پرده را هم اتو بکشید و صاف کنید. برای تمیز کردن قاب‌های ثابت از شامپو فرش استفاده و از خیس کردن آن‌ها خودداری کنید.