انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: 10 مشکل عمده در شبکه و روش حل آنها
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
.عدم استفاده از استاندارد های تعیین شده در کابل ها و اتصال غلط کانکتورها:
هر نوع توپولوژی اتصالات خاص خود را می طلبد.یا کابل های UTP دارای مدل های رنگی می باشند.که بسته به نوع اتصال رنگ بندی های متفاوتی دارد .ضمن انتخاب صحیح می توان و برای تست درستی کابل از تستر استفاده کرد.



2.عدم هماهنگی بین تجهیزات شبکه:
در هنگام تهیه تجهیزات لازم برای شبکه چه تجهیزات سخت افزاری یا نرم افزاری باید توجه کرد که هر یک از آنها دارای مشخصات فنی خاصی برای استفاده هستند و برای کاربرد های متفاوتی ساخته شده اند بنابراین لازم است با توجه به نیازمندی های شبکه برای انتخاب و خريد تجهيزات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري از افراد متخصص مشاوره و یا از دفترچه راهنمای همرا ه قطعات استفاده کرد.




3.عدم نصب صحیح کارت شبکه:
برای اطمینان از نصب صحیح کارت شبکه می توان  به Device manager مراجعه کرده و در صورت عدم  نصب صحیح باید کارت شبکه را remove و دوباره نصب و با استفاده از درایورها دوباره  راه اندازی نمود.




4.ناسازگاری در پورت ها:
در برخي از موارد ممكن است LED متصل به آداپتور یا انتهای سوئیچ به عوض آنكه دائما” روشن باشد،چشمك بزند. حالت اخير به اين معناست كه فعاليت هايي در اين خط ارتباطي انجام شده اما در نصب پورت ناسازگاري هايي وجود داشته است. مثلا”فرض كنيد كه آداپتور كامپيوتر شخصي روي 100 مگابايت در ثانيه و پورت سوييچ روي 10 مگابايت در ثانيه تنظيم شده باشد. خوشبختانه در حال حاضر تقريبا” تمامي وسيله ها،به منظور اجتناب و عدم سازگاري سرعت در دو طرف از تشخيص خودكار (auto Sensing ) سرعت پورت و نصب دو طرفه پشتيباني مي كنند. با اين حال در هنگام استفاده از وسايل كارخانه هاي مختلف به مشكلاتي برخورده ام كه تنها با تنظيم دستي پارامترهاي فوق بر طرف مي شود.




۵.اشکالاتی که در آدرس های IP بوجود می آید:
براي برقراري ارتباط بايد نشاني IP يگانه اي به تك تك وسيله ها اختصاص يابد. نشاني ها را مي توان به صورت دستي پيكر بندي نمود،اما بهتر آن است كه از پروتكل پيكربندي ديناميك ميزبان (DHCP )استفاده شود كه در آن يك سرويس دهنده DHCP ،نشاني هاي IP را از محل يك مخزن تعيين شده،توزيع مي كند. به اين ترتيب هيچ وقت دو يا چند سيستم،نشاني هاي يكساني نخواهند داشت. بيشتر مسيرياب ها و پل هاي ارتباطي،يك سرويس دهندهDHCP داخلي دارند. همچنين مي توان سرويس دهنده ويندوز را طوري پيكر بندي نمودكه اين عمليات را انجام دهد و پس از پيكربندي نياز به كا رديگري نداشته باشد.
 تمامي كارهاي فوق را مي توان با استفاده از برنامه خدماتي ipconfig موجود در ويندوز و و در لینوکس توسط فرمان  ifconfigاز طريق يك پنجره فرمان در كامپيوتر شخصي يا سرويس دهنده آزمايش نمود.




6.مشکلاتی که در استفاده از اینترنت و اشتراک منابع و پرینتر بوجود می آید:
ممکن است تنظیمات بالا درست انجام شده باشد ولی مثلا در هنگام استفاده از اینترنت در ارسال داده ها پس از پينگ كردن يك آدرس در اينترنت،نتوانسته باشيد به يك URL برويد يا نام هاي DNS را ping كنيد.بدین منظور از نرم افزار خدماتي موسوم به nslookup که امكان تبديل نام هاي DNS به نشاني IP و بالعكس را مستقيما” فراهم مي كند.




7.مشکلات ایجاد گره جدید در سیستم یا انجام تغییرات:
در بعضی مواقع به دلیل نبود نقشه شبکه و یا نبود فضای مناسب و پیش بینی نکردن شرایط آینده یا پیچیدگی زیاد در بین تجهیزات یا کابل ها و نداشتن شماره و یا محدودیت های موجود در معماری شبکه نمی توان گره جدیدی ایجاد یا حذف نمود .




8. مشکلاتی نرم افزاری شبکه ها:
انجام پیکربندی صحیح کلاینتها،انتخاب سیستم عامل مناسب، Updateكردن ويندوز تمام Client ها و سرورها با استفاده از سرويس WSUS، كنترل ترافيك شبكه با استفاده از نرم افزارهاي تخصصي كنترل ترافيك، ارائه خدمات برنامه زمان بندي و تهيه نسخه پشتيبان از اطلاعات و تعيين زمان بر گرداندن نسخه پشتيبان
 



9. اتصالات موجود در شبکه های بی سیم:
 براي عيب يابي اتصالات بي سيم،در وهله نخست مطمئن شويد كه كليه گزينه هاي امنيتي يا رمز گذار،غير فعال شده اند. سپس اطمينان يابيد كه آداپتور روي حالت صحيح تنظيم شده باشد. اكثر آداپتورها يك حالت ”ad hoc ”(موقت)براي اتصال دو وسيله همانند دارند و براي كاربرد در يك نقطه ي دستيابي (access point ) به پيكر بندي جداگانه اي مجهز هستند. حالا مطمئن شويد كه در سراسر شبكه از يك كانال و SSID واحد (ID مجموعه سرويس دهنده كه Lan بي سيم را شناسايي مي كند)استفاده مي شود. بالاخره من كامپيوتر شخصي مورد آزمايش را تا حد امكان به ديگر وسايل ارتباطي نزديك مي كنم تا اثرات مسافت يا تداخل را خنثي كنم.
 



10.روشن بودم Firewall  در شبکه ها:
 روشن بودن firewall در بعضی مواقع امکان اتصال به کامپیوترهای دیگر یا انتقال فایل و اشتراک آن را بگیرد که باید off شود
دستتون دردنکنه مرسی خیلی خوب بود