انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: در شرکت مختلط غیر سهامی، شریک چه مسئولیت هایی دارد؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در سایت حقوقی فکر برتر اینگونه تعریف شده است که؛ شرکت مختلط غیر سهامی یعنی شرکتی که برای امور تجاری تحت اسم مخصوصی ما بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود تشکیل می شود. شریک ضامن مسئول همه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت به وجود آید. شریک با مسئولیت محدود به کسی گفته می شود که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت آورده است. در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت مختلط ) و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود. 

مسئولیت هر شریک :
قبل از انحلال شرکت، دیون شرکت از خود شرکت مطالبه می شود اما در صورتی که شرکت مختلط غیر سهامی منحل شود و دارایی خود شرکت برای تادیه دیونش کافی نباشد، هر شریک، ضامن مسئول تادیه تمام دیون است، ولی مسئولیت شریک با مسئولیت محدود، فقط به میزان سرمایه ای است که در شرکت آورده است و طلبکاران شرکت حق رجوع به شریک با مسئولیت محدود را ندارند البته به جز در موارد زیر:
1- اگر اسم شرکت متضمن اسم یکی از شرکاء باشد، شریک مزبور در مقابل طلبکاران حکم شریک ضامن را خواهد داشت. هر قراری که برخلاف این ترتیب بین شرکاء گذاشته شود، فقط در بین خود شرکاء قابل استناد است و در برابر اشخاص ثالث کان لم یکن تلقی می شود. 
2- اگر شرکت منحل شود و شریک با مسئولیت محدود، تمام یا بخشی از سرمایه خود را نپرداخته باشد یا مسترد نموده باشد، طلبکاران می توانند معادل قسمت باقیمانده از سهم الشرکه را به او پرداخت کنند و اگر شرکت ورشکسته شده باشد، مدیر تصفیه می تواند بر طبق قانون به شریک با مسئولیت محدود رجوع کند.