انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: آیا مسکن گیاهی برای درمان بواسیر وجود دارد؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
معرفی گیاهان دارویی در دسترس برای تسکین درد فوری بواسیر کمک می کند تا شما دردناک ترین درد دنیا را راحت تر تحمل کنید. در این مطلب به روش های درمان گیاهی بواسیر اشاره می کنیم.

بواسیر بیماری است که بر روی زنان و مردان تاثیر می گذارد و زمانی ایجاد می شود که رگ های خونی رکتوم و مقعد متورم می شوند، که می تواند به صورت داخلی یا خارجی ایجاد شود. بروز مشکل بواسیر اغلب به دلیل فشار آوردن به خود در زمان دفع می باشد که عموما در افراد مبتلا به یبوست، زنان باردار و سالمندان دیده می شود. شاید بواسیر مشکل خیلی حادی برای افراد نباشد ولی لازم است که حل شود چرا که ممکن است در بلند مدت مشکلاتی ایجاد کند. حال برای اینکه تا زمان رسیدن به پزشک این درد التیام یابد، درمان گیاهی بواسیر می توان به شما کمک کند.

علائم بواسیر

شایعترین علائم بواسیر عبارتست از وجود خون. اگر بواسیر داخلی باشد، خون آن قرمز روشن خواهد بود و بیشتر بر روی کاغذ توالت قابل توجه خواهد بود. در صورتی که بواسیر خارجی باشد، شما می توانید یک لخته خون در اطراف مقعد خود مشاهده کنید. به طور کلی، علائم رایج عبارتند از:

خون ریزی
ورم
خارش
تحریک
لخته های خون در اطراف مقعد
درد مقعدی


آیا برای درمان بواسیر باید عمل کرد؟

بواسیر خارجی می‌ تواند بسته به شدت بیماری چند روش درمانی داشته باشد. پزشک شما ممکن است بپرسد که آیا شما نسبت به انواع خاصی از داروها یا درمان‌ ها حساسیت دارید یا خیر. آیا درمان خاصی را برای درمان خود در اولویت می دانید؟

بواسیرها معمولا با کمک مطالعه پیشینه پزشکی و معاینه فیزیکی بیمار تشخیص داده شوند. بواسیر خارجی معمولا آشکار و به راحتی در بیرون آنال مشاهده می شود. به خصوص اگر لخته خون تشکیل شده‌ باشد. ممکن است متخصص بالینی شما یک تست دیجیتال برای بررسی خون در مدفوع انجام دهد. اگر شواهدی از خونریزی رکتوم یا خون میکروسکوپیک در مدفوع وجود داشته باشد، او همچنین ممکن است مجرای مقعد را با یک لوله پلاستیکی کوتاه با نور روشن بررسی کند. سگموئیدوسکوپی قابل‌ انعطاف یا کولونوسکوپی ممکن است برای رد علل دیگر خونریزی مانند پولیپ‌ های کولورکتال یا سرطان به ویژه در افراد سن بالا انجام شود. برای دانستن مهمترین دلایل خونریزی مقعدی این مطلب را بخوانید.

برخی درمان‌ های عمومی که پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد شامل بسته‌ های یخ برای کاهش تورم، شیاف یا کرم بواسیر است. این گزینه‌ ها می‌ توانند به افرادی که دارای حالت ملایم‌ تر بواسیر هستند، کمک کنند. اگر یک مورد جدی‌ تر داشته باشید، ممکن است پزشک درمان با یک عمل جراحی را پیشنهاد دهد. 

درمان‌ بواسیر خارجی شامل:
برداشتن بواسیر خارجی که با نام هموروئیدکتومی شناخته می شود.
سوزاندن بافت بواسیر با فوتو مادون‌قرمز،
درمان بواسیر با لیزر یا انعقاد الکتریکی،
اسکلروتراپی یا باند لاستیکی برای کاهش بواسیر خارجی.

در ادامه به روش های درمان گیاهی بواسیر برای بهبود درد بواسیر یا هموروئید اشاره می کنیم.

سرکه سیب درمان گیاهی هموروئید یا بواسیر

استفاده از سرکه سیب سرخ یکی از محبوب ترین درمان های طبیعی برای بواسیر است. به سادگی یک تکه پنبه یا دستمال توالت را با سرکه سیب خیس کنید و آن را به منطقه بواسیر اعمال کنید.

این روند را تا زمانی که التهاب ناپدید و نشانه ها از بین رود، تکرار کنید. شما احتمالا بهبود را به سرعت می بینید. می توانید سرکه سیب را به وان های نیم تنه کوچک نیز اضافه کرده و روی آن بنشینید.

روتین
روتین ترکیبی است که باعث بهبود سلامتی شما می شود و در موادی مانند گندم سیاه، پرتقال، گریپ فروت، لیمو، کران بری و مارچوبه یافت می شود. استفاده از روتین یکی دیگر از داروهای خانگی مورد استفاده برای درمان بواسیر است. خرید آن در فرم مکمل ممکن است بهترین گزینه برای درمان گیاهی بواسیر باشد.

درمان گیاهی بواسیر ( هموروئید ) با روغن نارگیل
روغن نارگیل را مستقیما به بواسیر اعمال کرده، شستشو دهید و تکرار کنید. این کار علاوه بر فروکش کردن نشانه ها باعث می شود که هموروئید بعد از چند روز ناپدید شود.

نارون کوهی (witch hazel)
نارون کوهی، درختی است که به عنوان یک داروی قابض و درمانگر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نارون کوهی یکی از قدیمی ترین درمان های طبیعی شناخته شده برای هموروئید است. فقط تکه پنبه را با مایع نارون کوهی خیس کنید و آن را به منطقه بواسیر اعمال کنید.

استفاده از پمادهای تسکین دهنده
می توانید از کرم ها و یا پمادهای تسکین دهنده بواسیر استفاده کنید و آن را به محل بواسیر بمالید تا درد و خارش آن را آرام کند بدون این که عوارض جانبی داشته باشد. البته از موادی که هیدروکورتیزون دارند، به مدت بیش از یک هفته استفاده نکنید مگر این که دکتر اجازه داده باشد.

درمان گیاهی بواسیر یا همورویید با آلوئه ورا
می توانید آلوئه ورا را اعمال کنید و شاهد فروکش کردن نشانه های بواسیر باشید.

همه پزشک ها با قاطعیت، درمان قطعی بواسیر را در استفاده از روش های جراحی و درمان بواسیر با لیزر می دانند ولی درمان های غیرجراحی نیز بسیار سودمند هستند و می توانند به صورت قطعی بواسیر شما را درمان کنند. اگر می خواهید روش‌ های درمانی غیر جراحی بواسیر را امتحان کنید. چند گزینه وجود دارد که یک دکتر متخصص بیماری بواسیر می‌ تواند به شما توصیه کند. این گزینه‌ ها معمولا ایمن و موثر هستند، حداقل تهاجمی هستند و در یک محیط سرپایی انجام می‌ شوند.