انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: نحوه چیدمان دیفیوزرها در مخازن
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
دیفیوزر دیسکی
در روند تصفیه فاضلاب علاوه بر این که انتخاب نوع و تعداد دیفیوزر در بهتر عمل کردن هوادهی دیفیوزر ها نقش بسزایی دارد یکی دیگر از عوامل بالا بردن راندمان دیفیوزرها نحوه چیدمان دیفیوزر در مخازن می باشد طرح های مختلفی برای چیدمان دیفیوزر وجود دارد که از این مدل ها می توان به موارد زیر اشاره نمود .

- مدل مارپیچی که به صورت یک طرفه و دو طرفه و مرکزی وجود دارد . 

- مدل شبکه ای

- مدل پوشش تمام کف

نحوه انتخاب این مدل ها به صورت سلیقه ای نمی باشد بلکه مواردی هم چون نوع فرآیند ، میزان دسترسی به واحد ، اختلاط جامدات ، نوع فاضلاب و جریان هوای مورد نیاز بستگی دارد .

یکی از تحقیقاتی که در مورد دیفیوزر ها صورت گرفته است در رابطه با نوع چیدمان دیفیوز رها می باشد و  به این نتیجه رسیده اند که سرعت بالا رفتن حباب های تولید شده توسط دیفیوزر و زمان ماندن آن ها بر روی آب با نحوه ی چیدمان دیفیوزر ها رابطه مستقیم دارد هر مقدار که حباب ها زمان بیشتری را بتوانند روی آب بمانند نرخ جذب بالاتری را نیز خواهند داشت .

- دیفیوزر با چیدمان مارپیچی یک طرفه

در این نوع چیدمان دیفیوزرها که با توجه به نظر کارفرما به صورت دیفیوزر دیسکی ، دیفیوزر لوله ای و یا دیفیوزر صفحه ای می باشند به صورت خطی در یک طرف دیواره مخزن هوادهی قرار می گیرند زمانی که عمل هوادهی شروع می شود آب از سمتی که مخزن دیفیوزرها قرار دارند به سمت بالا حرکت می کند و در قسمت دیواره ی مقابل به سمت پایین می آید که این امر موجب ایجاد جریان گردشی در مخزن می شود .

چیدمان مارپیچی دو طرفه

در این نوع از چیدمان دو خط دیفیوزر در کناره هر دیوار نصب می شوند بعد از اعمال جریان هیدرولیکی حباب ها  از کناره هر دیواره به روی سطح آب می آیند و در قسمت مرکزی به سمت پایین حرکت می کنند . می توان گفت دراین نوع چیدمان هم دو سری جریان به صورت گردشی از سمت دیواره ها به سمت مرکز مخزن انجام می شود

چیدمان مارپیچی مرکزی

در این نوع از چیدمان دیفیوزر ها ، دیفیوزر ها به صورت یک خط در مرکز هوادهی قرار می گیرند و بعد از آغاز عملیات هوادهی آب از قسمت مرکز مخزن به سمت بالا می آید و بعد به سمت دیواره های جانبی حرکت می کنند .  در این نوع چیدمان به صورت دو جریان گردشی از قسمت مرکز مخزن به سمت اطراف وجود دارد .

.چیدمان متقاطع

در این نوع از چیدمان به صورتی عمل می شود که از ردیف دیفیوزر ها در عرض مخازن هوادهی با فاصله زیاد از هم و فاصله کم مابین دیفیوزرها قرار می گیرند . هر کدام از ردیف ها اثر خود را دارند و آب را تا سطح بالا می آورند و این حرکت گردشی تا کف مخزن ادامه می یابد در این نوع چیدمان موجب ایجاد سلول ها یا جایگاه چند گانه اختلاط می شود .

 چیدمان شبکه ای استاندارد

دراین نوع چیدمان کل کف مخزن را با الگویی هماهنگ از دیفیوزرها پوشش داده می شود .

چیدمان شبکه با پوشش کامل کف

این نوع از چیدمان هم مانند چیدمان شبکه ای استاندارد می باشد البته این تفاوت وجود دارد که در این نوع از چیدمان تعداد بسیار بیشتری از دیفیوزر در هر خط هوا قرار می گیرد .

در صورت نیاز به خرید و یا مشاوره جهت نحوه چیدمان دیفیوزرها با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید .