شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۳ ق.ظ
مدیریت ارتباط با مشتری و نرم افزار CRM دو چیز متفاوتند. مدیریت ارتباط با مشتری کاری است که شما انجام میدهید: چگونه با مشتریان خود کار میکنید، به آنها خدمترسانی میکنید، و آنها را پشتیبانی میکنید. در حقیقت، یک استراتژی برای ایجاد ارتباط با خریداران فعلی و بالقوهی شما و درک نیازهای آنها است تا بتوانید به آنها کمک کنید که با استفاده از محصول شما موفق شوند.به نظر وقتگیر است؟ اینطور به آن نگاه کنید: تجربهی مشتری اساسیترین عنصر در استراتژی رشد شما و راه درست ادارهی یک کسبوکار است. هیچ شرکتی، چه بزرگ و چه کوچک، دیگر نمیتواند آن را نادیده بگیرد. همچنان که Forrester در مطلب خود دربارهی روند حرکت [font]نرم افزار CRM[/font] گزارش کرده است که «شرکتها در سال ۲۰۱۷ دارند هر چه بیشتر از ارزش اقتصادی مدیریت ارتباط با مشتریان آگاه میشوند». [font]اگر قصد خرید CRM را دارید به نکاتی درمورد [/font][font]خرید CRM[/font][font] که در ادامهی متن آورده شده توجه کنید.[/font] شروع کار CRM [font]اینجا است که نرم افزار CRM[/font][font] وارد قضیه میشود. نرمافزارهای CRM، مدیریت ارتباط و مخاطب را در مقیاس بالا از طریق جمعآوری داده، بخشبندی، خودکارسازی، و تحلیل میسر میکنند. [/font][font]Infusionsoft[font] [/font][/font][font]خیلی مفید و مختصر میگوید که «کارکرد اصلی CRM، مدیریت مخاطب است و به شما قدرت ردگیری و بخشبندی حجم خیلی زیادی از متغیرهای مخاطبان را میدهد».[/font]بر طبق [font]Harvard Business Review[/font]،نرم افزار CRM «اگر به درستی استفاده شود، به شرکتها اجازه میدهد تا در جمعآوری دادههای مشتریان چابک باشند، ارزشمندترین مشتریان را به مرور زمان شناسایی کنند، و وفاداری مشتری را با ارائهی خدمات و محصولات سفارشی افزایش دهند».عبارت «اگر به درستی استفاده شود» در اینجا خیلی مهم است. اینجا است که کشمکش اصلی آغاز میشود.مشکلی که با استراتژی و نرم افزار CRM وجود دارد، دو بخش است. اول این که صنعت نرمافزار به کسبوکارها فشار میآورد تا ابزارهایی را برای حل مشکلات ساختگی بپذیرند؛ مشکلاتی که میخواهند صاحبان کسبوکار آنها را باور کنند. دوم اینکه در نتیجهی مشکل اول، خیلی از کسبوکارها استراتژی ارتباط با مشتری خود را با نرمافزارها شروع میکنند، نه با مشتریانشان، پس استراتژی آنها حول یک سری شیء درون نرمافزار شکل میگیرد، نه حول آن انسانهایی که سعی در خدمترسانی به آنها را دارند.[font]موفقیت شما باید بر اساس موفق کردن مشتریانتان باشد.[/font] [font]پس اصلاً عجیب نیست که حتی در س[/font]ال ۲۰۰۲، [font]Gartner[/font] گزارش کرده است که ۵۵ درصد کل پروژههای CRM نتیجهای در بر ندارند و این که بیشتر افراد فقط برداشت نرمافزاری از CRM دارند.[font]مو مککیبین (Mo McKibbin) از بخش Custom[/font]er Success سایت [font]Help Scout[/font]،بر اهمیت رویکرد مقدم دانستن مشتریان بر ابزار تأکید میکند:«یک CRM موفق، هم برای کسبوکار و هم برای مشتریان سودمند است.اما خیلی اوقات، از خودکارسازی فقط برای کاهش زمان و هزینهها استفاده میشود، که در آخر هم پای مشتری تمام میشود. شما باید اول با استراتژی تجربهی مشتری شروع کنید و بعد از آن ببینید که برای پشتیبانی از آن به چه ابزارهایی نیاز دارید».[font]حقیقت آن است که موفقیت در ابتدای امر، خیلی آسانتر است و برای همهی شرکتهای کوچک و بزرگ، قابل دستیابی است. اول باید مشتریانتان را حمایت کنید و با آنها ارتباط شکل دهید. سؤالاتشان را پاسخ دهید و در موقع نیاز در دسترس باشید. از آنها سؤال بپرسید، پرسونا بسازید، آزمایش کنید و خطی مشی اهمیت به موفقیت مشتری را در شرکت خود شکل دهید. وقتی به این مقاصد دست یافتید، حالا دیگر برای فکر کردن به نرمافزار CRM آماده هستید؛ چرا که اکنون میدانید واقعاً چه چیزی نیاز دارید و در نتیجه سرمایهگذاری[/font] شما به سرعت[font]ROI[/font] به همراه خواهد داشت.نرمافزار CRM واقعاً چیست؟ فرض کنیم که شما کسبوکاری راه انداختهاید، محصول خود را به بازار رساندهاید و رویای خود را محقق کردهاید. حالا همه چیز به مشتریان شما برمیگردد. چطور میخواهید سؤالات آنها را مدیریت کنید؟ حواستان باشد که هیچ سؤالی از قلم نیفتد، سؤالات و مشکلات متداول را مد نظر داشته باشید تا بتوانید تصمیمات پیشگیرانه بگیرید، کیفیت بالای خدمات خود را حفظ کنید و از سردرگمی در میان تیم خود (اگر دارید) جلوگیری کنید.برنت لیری (Brent Leary) میگوید: «در دنیای امروز، باید از همان ابتدا فرآیندی برای درگیر کردن مشتری داشته باشید. اگر شروع کردید به وبلاگنویسی و کسی از نوشتههای شما خوشش آمد و دوست داشت که ارتباط بیشتری داشته باشد، لازم است که شما فرآیندی برای درگیر کردن او داشته باشید تا به شما کمک کند که به سرعت و به طور مؤثری پاسخ او را بدهید تا شتاب حرکت خود را از دست ندهید».خبر خوش این است که در ابتدا نیازی به نرمافزارهای گران ندارید. همانطوری که قبلاً هم گفتهایم، استفاده از ابزارهای رایگان یا ارزان به شما اجازه میدهد تا سرمایهگذاریهای پرهزینه را در وقت خودش انجام دهید.وقتی در حال طراحی استراتژی رشد و تجربهی مشتری خود هستید،ابزارهای پشتیبانی نظیر پست الکترونیکی یا نرمافزارهای پشتیبانی ([font]Help Desk[/font])[font] انتخابهای خوبی برای پشتیبانی موقت مشتریان هستند. این ابزارها به شما کمک میکنند تا بدون نیاز به سرمایهگذاریهای پرخرج، شروع به تشکیل ارتباط با مشتریان خود کنید. به علاوه، لیری میگوید که این ابزارها شما را از خطرات روشهای منسوخ CRM نیز حفظ میکنند:[/font]«بینظمی ناشی از استفادهی نادرست از مدارک کاغذی را در نظر بگیرید. اگر فرآیند فروش شما در نتیجهی استفاده از آنها به مشکل بخورد، چه میشود؟ انتخاب مدارک کاغذی برای انجام موقتی CRM، اتفاقاً ممکن است باعث از دست رفتن مشتریان شود – و بدتر اینکه احتمالاً هیچ وقت متوجه این قضیه نخواهید شد».پس از اطمینان از آمادگی، خرید کنید. اگر زمانی رسید که دیدید مرتباً از مشتریان خود این سؤالها را میپرسید، متوجه میشوید که میتوانید به فکر یک نرم افزار CRMباشید:
- آخرین سفارش شما چه بوده است؟
- آیا با فرد دیگری از این شرکت صحبت کردهاید؟
- شماره تلفن شما چیست؟
- در چه طرحی (plan) قرار دارید؟
- چه مدت است که مشتری ما هستید؟
- اهداف درآمدی: امسال میخواهید چقدر پول در بیاورید؟
- الآن چند نفر مشتری دارید؟
- چه منابعی دارید (بودجه و کارمند)؟
- هزینهی پشتیبانی از هر کاربر جدید
- هزینهی ورود هر کاربر جدید
- ارزش طول عمر (LTV) هر کاربر جدید
- انتظار چه مقدار رویگردانی را میتوان داشت