انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: درمان بواسیر یا هموروئید با روش هموروئیدکتومی/کلینیک نوین
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
هموروئیدکتومی یکی از روشهای جراحی و تهاجمی درمان بیماری بواسیر یا هموروئید است. بیماری بواسیر به تورم و گشاد شدن عروق مقعدی اطلاق می شود. این بیماری می تواند علائمی از جمله درد، سوزش، خارش، زائده های بیرون زده از مقعد، خونریزی و … را ایجاد نماید.
هموروئیدکتومی می تواند در درمان بواسیر های درجه ۳ و ۴ که موجب بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد شده است، کاربرد داشته باشد. هموروئیدکتومی می تواند به عنوان درمان قطعی کاربرد داشته باشد. اما این روش درمان همراه با عوارض و مشکلات خاص خود است. پس لازم است قبل از انجام هموروئیدکتومی به طور کامل با این روش آشنایی یابید.
 انواع هموروئیدکتومی
[عکس: hemorrhoid_fig3.jpg]
در حالت کلی هموروئیدکتومی به عمل برداشت بافت هموروئیدی اطلاق می شود. این روش درمانی با استفاده از تکنیک های مختلف رابربند، استاپلر، اسفنگتروتومی داخلی-جانبی، هموروئیدکتومی باز و هموروئیدکتومی بسته انجام می شود. در این مقاله به دو مورد پرکاربرد از این تکنیک ها می پردازیم :
هموروئیدکتومی بسته : هموروئیدکتومی اغلب در درمان هموروئید های داخلی و یا عروقی که داخل کانال مقعد قرار دارند، کاربرد دارد. برای برداشت بافت هموروئیدی می بایست، موضع هموروئید با استفاده از چاقو، قیچی، الکتروکوتر و یا لیزر برش داده شود. پس از برداشت بافت و ترمیم موضع، محل برش با استفاده از نخ مخصوصی بخیه زده می شود. این روش درمان در حدود ۹۵% از موارد موفق به درمان بیماری می شود.
هموروئیدکتومی باز : این روش مشابه روش قبلی انجام می شود، با این تفاوت که زخم باز رها شده و بخیه زده نمی شود. البته در مواردی که موضع زخم مناسب نبوده و یا احتمال عفونت وجود دارد، از ترکیب روش باز و بسته استفاده می شود.
خطرات و عوارض هموروئیدکتومی
این روش تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام می شود. این امر نیازمند زمانی طولانی است و شاید برای همه افراد مقدور نباشد. از طرفی تزریق داروی بیهوشی همراه با عوارض خاص خود است و بسیاری از افراد به دلیل بیماری های خاص توانایی استفاده از این روش درمانی را ندارند. در کنار تمامی این مشکلات ممکن است بعد از این عمل جراحی نتیجه دلخواه حاصل نشده و یا عوارض جانبی گریبان بیمار را بگیرد. مهمترین عوارض جانبی که ممکن است، پس از عمل هموروئیدکتومی رخ دهد، به این شرح است :
خونریزی آنال
تشکیل لخته خون در محل برش
مشکلات دفع
عفونت
انسداد روده و یا تنگ شدن کانال مقعد
فیستول و یا عود مجدد بواسیر
پرولاپس رکتوم
بهترین روش درمان بواسیر یا هموروئید
از آنجایی که جراحی هموروئیدکتومی مشکلات خاص مربوط به خود را دارد و با وجود تمامی این خطرها هنوز هم به عنوان درمان قطعی بیماری شناخته نمی شود، و امروزه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. روشهای بهتری جایگزین هموروئیدکتومی شده است که هیچ یک از مشکلات مربوط به آن را ندارد.
بهترین روش درمان هموروئید، لیزر درمانی است. درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر روشی مطمئن و قطعی است که به طو کلی بافت های آسیب دیده را درمان می کند و از عود مجدد بیماری جلوگیری می کند. در ضمن لیزر درمانی سرپایی انجام شده و نیازی به بستری در بیمارستان و تزریق داروی بیهوشی نخواهد داشت. البته لازم است بعد از جراحی مراقبت های مخصوصی را در نظر داشته باشید تا از عود مجدد بیماری جلوگیری به عمل آورید.