انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: زگیل و انواع آن /کلینیک نوین
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
[عکس: 04.jpg]
زگیل یک بیماری شایع پوستی است که برای بسیاری از شما آشناست . این بیماری به شکل زائده هایی گوشتی و سفت بر روی نقاط مختلف پوست بدن ظاهر می شوند . زگیل ها انواع و اندازه های مختلفی دارند و ممکن است به شکل تک زگیل هایی پراکنده به وجود بیایند و گاهی هم از رشد و تجمع چندین زگیل ، زگیل های بزرگتری به وجود می آید که به زگیل های خوشه ای معروفند .
  • انواع زگیل
  • درمان زگیل
    رنگ زگیل ها بر حسب نوع و محل پیدایش آنها بسیار متفاوت است و اغلب به رنگ پوست با کمی تیره تر از آن می باشد .

     
  • عامل اصلی ایجاد زگیل نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی است . این ویروس به شدت مسری است و میتواند از طرق زیر به افراد منتقل شود .
    • تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده
    • استفاده از وسایل شخصی فرد آلوده
    • جای زخم ها
  • انواع زگیل
    ویروس HPV بیش از ۱۰۰ تیپ و نوع مختلف دارد که باعث به وجود آمدن انواع و اقسام زگیل ها در نقاط مختلف بدن می شوند . برخی از این زگیل ها بر روی دست و پا و سایر نقاط بدن شروع به رشد می کنند و برخی دیگر هم فقط در اندام های تناسلی و مقعد قادر به رشد هستند .
    تیپ هایی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند به دو نوع کم خطر و پرخطر تقسیم بندی می شوند . تیپ های پرخطر این ویروس علاوه بر ایجاد زگیل تناسلی و زگیل مقعد می توانند باعث ایجاد انواع بیماری های مهلک مانند سرطان دهانه ی رحم ، مقعد و واژن در زنان شود .
    احتمال ایجاد زگیل های تناسلی در افرادی که سیستم ایمنی بدنی آنها نسبت به سایر افراد ضعیف تر است بسیار بیشتر می باشد .زگیل معمولیشایع ترین نوع زگیل است که با ظاهری زبر و خشن و معمولا به صورت تکی بر روی نواحی دست و زانوها به وجود می آید.[عکس: 021-300x169.jpg]زگیل مسطحظاهر این نوع زگیل ها صاف و پهن است و رنگ آن قهوه ای کمرنگ مایل به زرد است . این نوع زگیل به صورت پراکنده و در تعداد زیاد می تواند بر روی نواحی صورت ، گردن ، دست ها ، مچ و زانوها ایجاد شوند.[عکس: 013-300x169.jpg]زگیل رشته ایاین نوع زگیل صرفا بر روی صورت و در نواحی پلک ها و لب ها به وجود می آید .زگیل کف پایکی از انواع زگیل است که به صورت زائده ای سخت و دردناک در پاشنه ی پا ها ایجاد می شود . در مرکز این نوع زگیل چندین لکه های سیاهی دیده می شود .[عکس: 031-300x169.jpg] زگیل خوشه ایاین نوع زگیل ها اندازه ی بزرگی دارند و از رشد و تکثیر چندین زگیل کوچک ایجاد شده اند که با یکدیگر ادغام شده اند . این نوع زگیل ها بیشتر بر روی دست ها و کف پا دیده می شوند .زگیل تناسلیشایع ترین نوع زگیل است که جزء شایع ترین بیماری های عفونی STD (آمیزشی ) شناخته می شود . این نوع زگیل ها صرفا در نواحی اندام های تناسلی و مقعد به وجود می آیند و از طریق تماس مستقیم پوست با پوست آلوده و از طریق روابط جنسی میان افراد منتقل می شود .
    زگیل های تناسلی علاوه بر نواحی تناسلی و مقعد در نواحی دهان ، زبان ، لب ها و گلو هم می توانند به وجود بیایند که ناشی از ارتباط جنسی دهانی است .
    این نوع زگیل ها می توانند باعث ایجاد خارش ، سوزش و رطوبت شوند . همچنین این نوع زگیل ها می توانند در نواحی داخلی بدن مانند دهانه ی رحم ،داخل واژن ، گلو و دهان رشد کنند .
    درمان زگیل
    اغلب زگیل ها پس از گذشت مدت زمانی در حدود ۱۸ الی ۲۴ ماه به صورت خود به خود ناپدید می شوند و آثاری از آنها باقی نمی ماند ولی برخی دیگر از زگیل ها نیاز به درمان و مداخلات پزشکی دارند و برای جلوگیری از انتقال و گسترش عفونت باید تحت مداوا قرار بگیرند . از طرف برخی زگیل ها مانند زگیل های تناسلی به شدت سرایتی هستند و در صورت به وجود آمدن حتما باید درمان فوری آنها را آغاز کرد .
    [عکس: hpv.jpg]
    روش های درمانی متعددی برای درمان انواع زگیل وجود دارد که در ادامه با این روش ها آشنا خواهیم شد: درمان با لیزرلیزر درمانی موثرترین و قطعی ترین نوع درمان برای از بین بردن انواع زگیل است . در این روش درمانی با تاباندن اشعه ی لیزر بر روی زگیل ها می توان بافتهای آسیب دیده را از بین برد .درمان جراحیدر این روش به وسیله ی انجام عمل جراحی زگیل ها به طور کلی برداشته می شود . این روش مختص موارد خاص است .درمان با کرایوتراپیکرایوتراپی ( منجمد کردن ) از موثرترین و آسان ترین روش ها برای از بین برد زگیل هاست . در این روش با استفاده از موادی مانند نیتروژن مایع زگیل ها را در دمایی بسای سرد و تحت حرارت بسیار پایین از بین می برند .سوزاندناز متداول ترین روش های از بین بردن انواع زگیل است که به وسیله ی جریان برق زگیل ها را از ریشه می سوزانند .داروهای موضعیداروهایی مانند پدوفیلین اگر به صورت موضعی بر روی زگیل ها استعمال شوند می توانند تا حد زیادی در از بین بردن زگیل ها موثر باشند .درمان خانگیزگیل ها در موارد خاصی به برخی از روش های درمان خانگی پاسخ می دهند و برای از بین بردن یا کاهش تعداد و اندازه ی آنها می .توان از برخی روش های درمان خانگی مانند استفاده از سرکه ی سیب و سیر برای آن استفاده کرد