انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: درمان کودکان اوتیسم
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
برای درمان کودک اوتیسم چکار کنیم؟حوزه اجتماعیدر حوزه اجتماعی، پایه ای ترین نیاز آن است که کودک اوتیسم حضور افراد دیگر را بپذیرد و ابراز تمایل آن ها برای تعامل پاسخ مناسب بدهد. وقتی کودک یاد گرفت که چگونه به ابراز تمایل دیگران برای تعامل پاسخ دهد و مشغول تعامل با آن ها بشود. هدف بعدی پرورش توانایی کودک اوتیسم در شروع تعامل اجتماعی با دیگران خواهد بود.مرحله سوم ایجاد توانایی حفظ یک ارتباط دوسویه و تشخیص اساسات دیگران است.حوزه ارتباطدر حوزه ارتباط اولین هدف در درمان کودکان اوتیسم آن است که به کودک یاد بدهیم چیزی به نام زبان وجود دارد. یعنی ما می توانیم اشیا و فعالیت ها را با صداهای قراردادی(آواها)، اشارات یا نمادها(کارت های تصویری) نشان بدهیم. برای این منظور ابتدا باید به کودک اوتیسم نشان داد که زبان چه منافعی برای او در پی دارد.( می تواند به اشیاء و چیزهای مورد علاقه اش برسد.) هدف بعدی آن خواهد بود که کودک یادبگیرد چگونه با استفاده از زبان با دیگران بده_بستان اطلاعات کند و نهایتا چگونه از خود زبان به عنوان ابزار تعامل اجتماعی برای اشتراک احساسات با دیگران استفاده کند.به طور مناسب شوخی کند، استنتاج کند، طعنه بزند و دیگر ظرایف زبانی که فراتر از یک انتقال اطلاعات ساده یا درخواست اشیاء است را به کار گیرد.حوزه رفتاردر حوزه رفتار در کودکان اوتیسم، هدف کاهش عدم انعطاف پذیری ذهنی و رفتاری و جایگزینی آن با بازی های مناسب و افزایش تحمل کودک نسبت به تغییرات محیطی است.تبدیل کلیشه ها به شکل های رفتاری قابل قبول تر نیز ممکن است یک هدف باشد.بیشتر رفتارهای ناسازگارانه کودکان دارای اوتیسم منشا بیولوژیک دارد. لذا برای مدیریت رفتار برخی از کودکان علاوه بر مداخلات رفتاری دارو درمانی نیز موثر خواهد بود.پردازش حسیدر حوزه پردازش حسی حرکتی کودکان اوتیسم هدف هنجارسازی واکنش های کودک به محرک های حسی، افزایش آگاهی و تصور از بدن، هماهنگی های حسی حرکتی، رشد مهارتهای حرکتی ظریف می باشد. بعضی از موضوعات خاص مثل کاهش غذا گینی، افزایش تحمل سر و صدا و نویز ها ممکن است در اولویت باشند. به هر حال برای هر کودکی باید متناسب با فهرست حسی خود تصمیم گرفت.[عکس: %D9%BE%DA%A9%D8%B32-.jpg]روش پکسپکس برای آموزش تعامل و ارتباط است و افزایش سطح توانایی ارتباطی افراد دارای اختلالات طیف اتیسم از مهمترین اهداف آن است. لازم به ذکر است که استفاده از تصویر در برقراری ارتباط و آموزش افراد دارای اختلال طیف اتیسم رایج است، اما تدبیر در مورد استفاده در پکس ویژه هستند. همانطور که اشاره شد ، توان برقراری ارتباط خود انگیخته و آغازگری ارتباط از مهمترین اهداف این روش است. برنامه با توجه به تقویت کننده های مورد علاقه فرد آغاز می‌شود همکاری والدین در ارائه اطلاعات قابل اطمینان در مورد ترجیحات کودک ضروری است.  توصیه می شود که برای اجرای صحیح برنامه پیش از هر چیز ارزیابی ساده انجام شود تا با استفاده از اطلاعات کسب شده ، برنامه مناسبی بر پایه توانمندی های فرد طراحی شود. در ضمن ارزیابی باید سعی شود تا اطلاعاتی در زمینه تمایل برای برقراری ارتباط و ترجیحات  فرد از قببیل مواد خوراکی و فعالیت های مورد علاقه  به دست آورد در این برنامه در ابتدا سه نفر درگیر هستند کودک، شریک ارتباطی و فرد هدایت کننده.برنامه پکس با توجه به طبیعی بودن کاربرد تصویر در تسهیل فرایند ارتباط ، به نظرمی‌ رسد که سوگیری فرهنگی کمتری داشته باشد و در مقایسه با سایر روشهای آموزشی مورد استفاده برای افراد دارای اتیسم عمومیت بیشتری در فرهنگ های مختلف داشته باشد. لازم به ذکر است که تصاویر انتخاب شده می‌تواند تا حدودی جنبه فرهنگی داشته باشد، به عنوان نمونه کاربرد ابزارهای خاصی که تنها در یک جامعه مورد استفاده قرار می‌ گیرند و استفاده از تصویر آن می‌ توان دشواری هایی برای آموزش مفهوم ایجاد کند. مثلا استفاده از تصویر توالت فرنگی در جایی که از این شیوه استفاده نمی شود برای فرد مشکل ایجاد می کند. استفاده از تصاویر حیوانات، میوه ها و ابزارهایی که مربوط به یک منطقه جغرافیای خاص هستند بایستی بااحتیاط همراه باشد و تنها در موارد ضروری و با هدف مشخص مورد استفاده قرار گیرد. بررسی محیط زندگی فرد و توجه به خرده فرهنگی که فرد به آن تعلق دارد نیز توصیه می‌شود.تئوری نارسایی نظریه ذهن:رفتارهایی اعم از نقض در تشخیص چهره، تقلید محدود و ناتوانی در رفتارهای اجتماعی را در اختلال اتیسم بیان کرد و فرض کرد که این نشانه ها ممکن است ریشه در نارسایی نظریه ذهن داشته باشد بسیاری از کودکان دارای اختلال اتیسم در درک دیدگاه افراد دیگر مشکل دارند. اینکه دیگران چه فکر و احساسی دارند، آنها را فریب می‌دهد و اغلب ، برای درک آنچه دیگران تجربه فکر و احساس می کنند. به اطلاعات عینی نیاز دارند. بارون کوهن از تئوری ذهن برای توضیح کوری ذهن استفاده کرد که در آن فرد دارای اختلال اتیسم نمی‌تواند حالت ذهنی فرد دیگر در یک موقعیت یا رویداد را درک کند یک فرد دارای اختلال اتیسم ممکن است نتواند حالات صورت و احساس ناراحتی دیگران را درک کند و یا همدلی نشان دهد. او فاقد نظریه ذهن است، زیرا قادر به درک اینکه دیگران دارای افکار، هیجان ها، باورها ، خواسته ها، ایده ها و دانش های متفاوتی از وی هستند، نیست محققان معتقدند نقص در این مسئله مانع فهم، تعامل و برقراری ارتباط با دیگر به شیوه‌ ای هدفمند است بارون کوهن اولین بار نظریه ذهن را به عنوان یک نقص در توانایی ذهنی کردن دانست. او بعد ها نظریه خود را با گفتن اینکه نارسایی نظریه ذهن در اختلال اتیسم یک تاخیر است نه نقص، اصلاح کرد. گروهی از محققان دریافتند که برخی از افراد دارای اختلال اتیسم آزمون باورهای غلط که در ابتدا برای تشخیص نظریه ذهن مورد استفاده قرار گرفت را به خوبی پاسخ می‌ دهند، بر همین اساس آزمون های پیشرفته تری برای سنجش نظریه ذهن تدوین شدند. یکی از محدودیت های نظریه ذهن در مورد اختلال اتیسم این است که مهارت های ذهن خوانی در فرایند تکامل طبیعی نیز خیلی دیر پدیدار می‌شوند و تشخیص اختلال اتیسم مبتنی بر سایر علائم قبل از این سن امکان پذیر است. مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا اغلب می توانند آزمون‌های تئوری ذهن را انجام دهند. علاوه بر این نقایص تئوری ذهن فقط خصوص اختلال اتیسم نیست و در افراد عقب مانده ذهنی نیز به اندازه مبتلایان اختلال اتیسم گزارش شده است. علاوه بر این کودکانی که دچار نارسایی در زبان هستند، مانند ناشنوایان نقایص تئوری ذهن را نشان می دهند. از طرفی تئوری ذهن نمی تواند دو ویژگی اختلال یعنی رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای و برتری پردازش دیداری _ فضایی نسبت به همتایان با تحول طبیعی را توجیه کند.
درمان کودکان اوتیسم