انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: مقایسه اندروید یا IOS
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
برای بررسی تفاوت اندروید با ios ابتدا باید در نظر داشته باشید که دنیای ما با سرعت هر چه تمام تر به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است. و امروز در این دنیای دیجیتال کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از اسمارت فون ها یا گوشی های همراه استفاده نکند یا تعداد زیادی از برنامه ها و بازی های موبایل که همه ی امکانات مورد نیاز روز را در اختیار کاربران قرار می دهند، روی دستگاه خود نداشته باشد. اگر به اخبار تکنولوژی علاقه داشته باشید باید بدانید که در بازار موبایل و تبلت، جدا از شرکت های توليد کننده، گوگل و اپل به عنوان دو ابر کمپاني بازار سيستم عامل ها را در دست دارند. گوگل با سيستم عامل اندرويد و اپل با IOS. رقابت این دو ابر قدرت دنیای دیجیتال برای جذب کاربر روز به روز بیشتر می‌شود و می‌توان گفت امروز این رقابت تنگانگ و نفس گیر تر شده است، همچنین کاربران در این خصوص با چالش های فراوانی برای انتخاب درگیر هستند.سیستم عامل های Android و ios را از جهات مختلف می توان بررسی کرد تا در نهایت به بهترین انتخاب در این زمینه رسید.

کدام یک بهتر است اندروید یا IOS؟
رقابت کمپانی های گوگل و اپل در ارائه سیستم عامل بهتر، بسیار جدی است. از برندهای شاخصی که در گوشی های خود سیستم عامل اندروید را به کار برده اند می‌توان به سامسونگ،شیائومی و هواوی اشاره کرد. و در مقابل آن ها، اپل با محصول آیفون قرار می‌گیرد. این شرکت ها به شکل مداوم در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند و در این میان کاربر باید انتخاب کند که کدام سیستم عامل کارایی بالاتری داشته و در قبال هزینه، انتخاب کدام یک برای او مقرون به صرفه تر است. در نظر سنجی های مختلفی که انجام شده به این نتیجه رسیدیم که سادگی استفاده از اندروید بیشتر نظر کاربران را جلب کرده اما این دید جامعی برای مقایسه نیست. همچنین کاربری که ios را ترجیح بدهد آیفون می‌تواند تنها انتخاب او باشد که از طریق آن می‌تواند امکانات منحصر بفردی مثل مقاومت در مقابل آب و …. را تجربه کند، از طرف دیگر طرفداران سیستم اندروید برای انتخاب دست باز تری داشته و با طرح ها و امکانات مختلف روبرو خواهند بود.اپل شما را ملزم می‌کند موبایل خود را با عملکردی که خودش برای شما تعیین کرده است، استفاده کنید. در مقابل در سیستم عامل های اندرویدی این امکان به کاربر داده شده است که به هر شکلی که می‌خواهند از آن استفاده کنند و عملکردی انعطاف پذیر دارد.

برای مقایسه و بررسی تفاوت اندروید با ios ابتدا باید هسته ی آن ها را مقایسه کرد، سپس پوسته ی و بعد برنامه ها. هسته iOS داروین سیستم عامل مکینتاش است و هسته اندروید لینوکس کرنل معروف، سیستم عامل های موبایل در اصل وظیفه مدیریت درخواست‌های کاربر و هماهنگ سازی منابع سخت افزاری را دارند. ios برنامه‌ها را به شکل بومی Native اجرا می‌کند، اما اندروید در بستر نرم افزاری Framework آن ها را به اجرا در می‌آورد و دلیل عمر کم تر باطری اندرویدها نسبت به iOS و سخت افزار های ضعیفتر در اندروید که در نهایت سرعت کمتر آن را موجب می‌شود، همین موضوع است. در ارتباط با رابط کاربری می‌توان گفت هر دو خوب عمل کرده اند و حتی در در برخی موارد از روی هم کپی کرده‌اند! اما به طور کلی در اندروید رابط کاربری مجهزتر و بهتر است. ضمن این که میانگین ارائه ی هر سیستم عامل در سال برای اپل سالی ۱ بار و برای اندروید ۳ سیستم عامل در سال است. نکته ی قابل توجه در این زمینه اپلیکیشن ها رایگان برای اندروید است، در حالی است که بیشتر اپلیکیشن های اپل پولی هستند. سرعت پردازش در iOS به نسبت بالاتر می‌باشد، البته باید اشاره کرد که نسخه ی آخر اندروید با نام KitKat سرعت هسته ی بسیار بالا و پیشرفته دارد. رزولوشن در صفحه نمایش های iOS بالاتر از اندروید است اما iOS امکان شخصی سازی و تغییر home screen را به کاربر نمی‌دهد در حالی که در اندروید می‌توانید ان را تغییر دهید. در ادامه ی مقاله به شکل جزئی تر به بررسی تفاوت اندروید با ios پرداخته ایم، با ما همراه باشید…

مقایسه سخت افزاری
انتخاب بین گوشی اندروید و آی او اس، شباهت زیادی به انتخاب بین لپ تاپ مک یا ویندوز دارد! در واقع تنها 20 مدل لپ تاپ مک توسط اپل طراحی و عرضه شده است، اما برای خرید لپ تاپ ویندوزی می‌توانید از بین صدها مدل مختلف انتخاب کنید و لپ تاپ متناسب با نیاز و بودجه ی خود را داشته باشید. سیستم عامل اندروید نیز چیزی مثل سیستم عامل ویندوز طیف مختلفی از مدل های مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما اصلی ترین قابلیت اندروید اوپن سورس بودن آن است، این موضوع به این معنی است که هر یک از سازنده های اسمارت فون ها می توانند از این سیستم عامل استفاده کنند که در نتیجه ی آن سازندگان گوشی های اندرویدی افزایش پیدا کرده است و به طبع قیمت های مناسب تری در بازار گوشی های اندروید وجود دارد. در نهایت اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، سیستم عامل اندروید از سیستم عامل iOS بهتر است و از همین جهت برنده این بخش، سیستم عامل اندروید است.

تفاوت اندروید با ios در رابط کاربری
تفاوت اندروید با ios در رابط کاربری خیلی مشهود نیست. در واقع سیستم عامل اندروید به دلیل انیمیشن های پیاپی و منو تفکیک شده، آیکون های بزرگ و با طراحی های مختلف، صفحه نمایشی سوپر امولد و همچنین تنوع در رابط کاربری نظر کاربران را جلب می کند. ios نیز از این نظر در محیط کاربری بسیار جذاب بوده و رابط کاربری سازگارتری دارد که جدیدا هم شاهد محیط کاربری به روزتری نسبت به موارد قبلی در این سیستم عامل هستیم که امکان شخصی سازی را افزایش می‌دهد. اما به طور کلی اگر واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که امکانات و گزینه های شخصی سازی در اندروید نسبت به سیستم عامل ios بیشتر می‌باشد. حتی این امکان وجود دارد که تعدادی لانچر بر روی تلفن همراه هوشمند خود دانلود و نصب کنید و صفر تا صد محیط کاربری خود را به شکل کامل تغییر دهید! با بررسی خیلی دقیق و جزئی تر در نهایت اگر بخواهیم تنها یک سیستم عامل را انتخاب کنیم، قطعا سیستم عامل ios از آنجایی که محیط کاربری کاربردی تری دارد برنده رقابت در این بخش است.

برتری در پیشتیبانی از تکنولوژی های جدید
طی چند سال گذشته شاهد پیشرفت قابل توجه تکنولوژی در صنعت اسمارت فون های هوشمند بوده ایم که در واقع حتی از سطح انتظار هم فراتر رفته و کاربرد آن ها به فرای حقیقت رسیده است. اما آنچه اهمیت دارد این است که فناوری بی سیم هر سال و یا چند سال یک بار ارتقا داده می‌شود و در حال حاضر اینترنت نسل پنجم، به عنوان آخرین تکنولوژی جهان است که سیستم عامل اندروید برای اولین بار از این تکنولوژی پشتیبانی و گوشی های اندرویدی 5G را به بازار موبایل جهان عرضه کرده است. حتی نسل 4G را نیز در ابتدا اندروید پشتیبانی کرد. بنابراین در تفاوت اندروید با ios در واقع به نظر می‌رسد که اپل در قبال ورود نسل جدیدی از تکنولوژی، تا امکان دسترسی به عموم مردم فراهم شود صبر می‌کند. نسل پنجم اینترنت نیز تنها در برخی از نقاط خاص جهان در دسترس می باشد و در صورتی که در محدوده زندگی شما امکان دسترسی به اینترنت 5G وجود نداشته باشد، داشتن گران قیمت ترین گوشی های مجهز به تکنولوژی اینترنت 5G هیچ تاثیر و کاربردی روی عملکرد گوشی شما نخواهد داشت، از انجایی که شما دسترسی به این تکنولوژی ندارید و باید منتظر بمانید تا در محدوده جغرافیایی شما ارائه شود.

برتری در تنوع برنامه و اپلیکیشن ها
همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، سیستم عامل اندروید به شرکت گوگل و سیستم عامل ios به شرکت اپل تعلق دارندکه هر دو از ابر کمپانی های جهان محسوب می‌شوند. این دو شرکت، فروشگاه هایی مختص عموم کاربران خود در نظر گرفته اند و برنامه های مورد تاییدشان را در این فروشگاه های آنلاین بارگذاری می‌کنن. کاربران این سیستم عامل‌ها می توانند با افتتاح حساب در این فروشگاه ها برنامه های مدنظر خود را فقط با یک جستجوی ساده دانلود و نصب کنند. اصلی ترین هدف این دو کمپانی از طراحی فروشگاه آنلاین برای اپلیکیشن ها، رعایت و حفظ امنیت کاربران آن ها است. در واقع تمام اپلیکیشن هایی که از این فروشگاه ها قابل دانلود هستند، به شکل حرفه ای مورد بررسی قرار می‌گیرند و از طریق این فروشگاه ها برنامه هایی که باگ دارند، قابل دانلود نیستند. توصیه ی ما این است تا حد امکان از فروشگاه های گوگل پلی و اپ استور برای دانلود اپلیکیشن و برنامه های مورد نیاز خود اقدام کنید تا خطری متوجه اطلاعات موبایل شما نباشد.

در فروشگاه های گوگل پلی و اپ استوری با جستجویی ساده صدها برنامه در اختیار شما قرار می‌گیرد که تعدادشان در فروشگاه گوگل پلی، خیلی بیشتر از اپ استور اپل می باشد. البته برنامه اپ استور کاربردی تر است و محیط کاربری جذاب تری نسبت به اپلیکیشن های اندرویدی گوگل پلی دارد. ضمن این که بازی های ios نسبت به سیستم عامل اندروید، وضوح بالاتری دارند. درنهایت انتخاب برنده برای این بخش دشوار است اما در هر صورت با اختلاف کم، برنده این بخش را IOS اعلام می‎کنیم.

تفاوت اندروید با ios در امنیت
امنیت در هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس بالا است. اما با توجه به این نکته که اندروید، اوپن سورس است برای افراد سودجو راه های زیادی وجود دارد که بتوانند بدافزارهایی را به موبایل شما انتقال دهند! مخصوصا در صورتی که شما اپلیکیشن مورد نظر را از سایت های مختلف نا معتبر دانلود و نصب می کنید! گزارشات مبنی بر حملات سایبری به گوشی های اندرویدی در سال های اخیر به یم موضوع عادی تبدیل شده اس. اما اگر سیستم عامل گوشی شما اندروید است، نگران نباشید! این قطعیتی بر این نیست که دستگاه شما به صورت صد در صدی قابل هک است. منظور ما این است که اندروید، سیستم عاملی است به راحتی این قابلیت را دارد که به دام سودجیان بیافتد، ولی در واقع شما هستید که می‌توانید این امکان را به آن ها بدهید. بنابراین باید توجه داشته باشید که برنامه یا فایلی مورد نظرتان، از منبع معتبری ارائه شده است یا خیر. در غیر این صورت و بی توجهی به این مسئله مهم احتمال هک گوشی اندروید شما بالا خواهد بود. بنابر مطالب گفته شده در این خصوص، سیستم عامل آی او اس در ارتباط با امنیت تضمینی تر است.

مقایسه دوربین و ثبت تصویر
از مهمترین مشخصات یک گوشی برای خریدار قابلیت دوربین آن است، دوربین های تلفن های همراه هوشمند نسبت به گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته اند. در حال حاظر در هر دو سیستم عامل مذکور گزینه ها و مدل هایی که در مورد دوربین منحصر بفرد هستند وجو دارد. طی چند سال اخیر هم ویژگی چند دوربینه به گوشی های اندروید و ios اضافه شده که امکانات جدید و قابل توجهی در اختیار کابران قرار می‌دهند. برای درک قابلیت ها و کارآیی دوربین های یک گوشی و در نهایت مناسب بودن یا مناسب نبودن آن، به مشخصات آن سری بزنید و آن ها را مطالعه کنید. بعد از اطلاع از قابلیت های دوربین گوشی مورد نظر ، می توانید تعداد پیکسل آن را بررسی کنید. در سیستم عامل های اندرویدی جدید این قابلیت وجود دارد که از طریق گوگل لنز در گوگل جستجو کرده و محصولی که در نظر دارید را تهیه کنید، یا اینکه با گرفتن دوربین در مقابل یک متن، آنرا ترجمه کنید، عکس های 360 درجه بگیرید و امکاناتی دیگر از دست! بنابراین برنده رقایت در این بخش اندروید است.