انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: درمان خانگی درد مقعدی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
درمان درد مقعدی به علت اصلی آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد می توانید درد مقعدی خود را در خانه درمان کنید. در مواقع دیگر، ممکن است به دارو نیاز باشد.
درمان خانگی درد مقعدی
حمام سیتز، تغییر رژیم غذایی، و/یا تنقیه ممکن است برای کمک به برخی موارد درد مقعدی کافی باشد.حمام سیتزحمام سیتز یا نشستن در لگن آب گرم دو یا سه بار در روز به مدت 15 دقیقه می تواند در تسکین درد مقعدی ناشی از هموروئید و شقاق موثر باشد.
حمام سیتز حمامی است که با آب گرم پر شده است و باعث بهبود جریان خون و شل کردن عضلات اطراف مقعد شما می شود.یک وان سیتز مخصوص که روی توالت قرار می گیرد در اکثر داروخانه ها هم موجود است.رژیم غذایی غنی از فیبردرد مقعدی ممکن است با یک رژیم غذایی غنی از فیبر بهبود یابد، فیبر می تواند به نرم شدن مدفوع کمک کند و حرکات روده را کمتر دردناک کند.یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به مدیریت سندرم زخم رکتوم منفرد کمک کند. همچنین می تواند از نهفتگی مکرر مدفوع جلوگیری کند20 تا 35 گرم فیبر در روز را هدف قرار دهید. غلات کامل، لوبیا و انواع توت ها از منابع فیبر هستند.تنقیه یا انمابرای درد مقعدی همراه با یبوست یا مشکل در اجابت مزاج، می توانید یک کیت تنقیه بدون نسخه خریداری کنید.این کیت شامل کیسه یا بطری کوچکی است که با مخلوط آب و نمک یا روغن معدنی پر شده است و به نازلی که وارد مقعد می کنید وصل می شود.وقتی ظرف را فشار می دهید، مایع به سمت راست روده رفته و مدفوع را آزاد می کند.نرم کننده یا ملین مدفوعنرم کننده های مدفوع به نرم شدن مدفوع سفت و کاهش یبوست کمک می کنند.به ویژه در بیمارانی که دارای علائم زیر هستند:
  • نهفتگی مدفوع
  • شقاق مقعد
  • سندرم زخم رکتوم منفرد
توجه داشته باشید که نرم کننده های مدفوع و ملین های محرک معمولا برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند.آنتی بیوتیک ها / ضد ویروس هااگر درد مقعدی مربوط به باکتری باشد، ممکن است آنتی بیوتیک دریافت کنید. سوزاک و کلامیدیا نمونه هایی از علل باکتریایی درد مقعد هستند.اگر ویروسی مانند تبخال یا HIV دارید، ممکن است داروهای ضد ویروسی دریافت کنید.جراحی برای درمان درد مقعد تزریق بوتاکس ممکن است به شل شدن اسفنکتر مقعد و عضلات بالابرنده آن کمک کند.برای برخی از هموروئیدها که باعث درد مقعد می شود، می توان از بستن نوار لاستیکی استفاده کرد. در این روش، یک نوار لاستیکی جریان خون بواسیر را قطع می کند و باعث کوچک شدن آن می شود.
https://aftabir.com/