انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: (خبر فوری ) خرید سربازی ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان (خبر فوری )
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7
یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: بر اساس طرح داوطلب بسیجی، جوانان به صورت داوطلب به سربازی رفته و حقوق دریافت می‌کنند. بر اساس این طرح افراد خود محل خدمت را انتخاب می‌کنند و دوره آن بین دو تا پنج سال است.

[عکس: 201808051200204d6e2a0393c67b026f33d279d2cc1426.jpg]
ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با جزئیات طرح داوطلب بسیجی، بیان کرد: این طرح در استان سیستان و بلوچستان توسط سپاه اجرایی شده است. بر اساس این طرح، افراد به صورت داوطلبانه به خدمت سربازی می‌روند و با انگیزه دوران سربازی خود را طی می‌کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس این طرح، سربازان بر اساس قوانین وزارت کار حقوق دریافت خواهند کرد و می‌توانند خود محل خدمت را انتخاب کنند. منابع درآمدی حقوق این افراد از کسانی که قصد دارند به خارج از کشور بروند یا کاندیدای انتخابات شوند، یا کارمند شوند تامین می‌شود. این سه گروه باید سه برابر حقوق افرادی که به سربازی می‌روند پول پرداخت کنند.
وی تصریح کرد: ما پنج مدل خدمت سربازی در دنیا داریم که یک مدل سرباز حرفه‌ای، یک مدل سرباز اجباری، یک مدل خدمت عمومی و یک مدل داوطلب بسیجی است که متاسفانه ما بدترین نوع سربازی را در دنیا اجرا می‌کنیم. در بین هشت کشوری که سربازی در آنها اجباری است تنها در کشور ما بیش از یک سال و نیم باید خدمت اجباری انجام شود، در سایر کشورها یک سال است.
ابوترابی خاطرنشان کرد: اجباری بودن سربازی باعث می‌شود تا سرباز تحت تاثیر مشکلات روانی قرار بگیرد و حتی دست به خودکشی یا فرار بزند.
وی در پایان بیان کرد: بر اساس این طرح افراد به صورت داوطلبانه به سربازی می‌روند و حقوق دریافت خواهند کرد. همچنین می‌توانند محل خدمت خود را انتخاب کنند،‌ دوره سربازی آنها نیز بین دو تا پنج سال است.
دنیای‌اقتصاد : مجلس شورای اسلامی طرحی جدید برای تغییر شیوه اجرای خدمت وظیفه عمومی تهیه کرده است. براساس طرح جدید مجلس که با الگوگیری از تجربیات سپاه در مناطق مرزی تدوین شده درصورت تصویب وتایید نهایی، سربازی به شکل داوطلبانه و حرفه‌ای درآمده و می‌تواند تا ۵ سال به طول بینجامد.


[عکس: 2018080512180636cdf5635a6202b827a5c90820327c98.jpg]

نویسندگان این طرح معتقدند هدف از تغییر شیوه اجرای خدمت وظیفه عمومی، تبدیل سربازی به حرفه‌آموزی است. این طرح هم‌اکنون در کمیسیون امنیت ملی است و قرار است با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان ستادکل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی بررسی شود. همچنین این طرح به گفته نمایندگان مجلس به‌تازگی به مرکز پژوهش‌ها ارسال شده تا نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند و پس از آن موضوع به امضای نمایندگان مجلس برسد.

این اولین‌‌باری نیست که تغییر شیوه سربازی در دستور کار متولیان امر قرار می‌گیرد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال ۹۲ نیز با انتشار گزارشی پیش‌بینی ۷ مدل جایگزین سربازی را ارائه کرد. این مرکز با اشاره به مشکلات متعدد خدمت سربازی در کشور، از میان ۷ مورد اشاره شده دو الگوی خدمت علمی - تخصصی و خدمت داوطلبانه - بسیجی چابک به‌دلیل ظرفیت بالای بهره‌وری را مورد تاکید قرار داد. براساس طرح مرکز پژوهش‌ها در سال ۹۲، الگوی سربازی حرفه‌ای، الگوی سربازی داوطلبی- بسیجی چابک، الگوی سربازی علمی-تخصصی، الگوی خرید خدمت هدفمند، الگوی خدمت سربازی یک ساله در دوران صلح، الگوی تلفیقی چندجانبه هدفمند و الگو و مدل حاکم کنونی به‌عنوان مدل‌های جایگزین سربازی درنظر گرفته شده بود. طرح مذکور همان زمان درحد «۷ مدل پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای جایگزین سربازی» باقی ماند. تیرماه سال ۹۵ نیز به‌دنبال درگذشت ۱۳ تن از سربازان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حادثه تصادف اتوبوس در نی‌ریز استان فارس، یک باردیگر بحث تغییر شیوه سربازی مطرح شد. درهمین راستا بومی‌شدن سربازی به این معنا که هر سرباز در استان محل زندگی‌اش خدمت کند، پیشنهاد  شد.

پیش از وقوع این حادثه نیز «طرح سرباز صنعتی» به‌عنوان یکی از پیشنهادهای رسمی برای ایجاد تحول در خدمت سربازی از سوی محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان مطرح شده بود. طرحی که ظاهرا از اواخر سال ۸۳ در کشور اجرایی شده بود، اما پس از ارزیابی انجام شده به‌دلیل مثبت نبودن نتایج، اجرای آن از سال ۸۶ متوقف شده بود. براساس «طرح سرباز صنعتی» سربازان می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به‌جای تقسیم‌بندی در پادگان‌ها در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی تقسیم شوند تا بتوانند پس از گذراندن دوره خدمت سربازی، کارآفرینی کنند یا در همان کارخانه یا واحد صنعتی جذب و به‌کارگیری شوند. این طرح نیز هرچند از سوی ستادکل نیروهای مسلح با استقبال مواجه شد، اما درنهایت تغییری در شیوه سربازی به شکل عمومی ایجاد نکرد. براساس گزارش‌ها ۲۴ کشور در کل دنیا سربازی اجباری یک سال یا کمتر دارند. فنلاند، اتریش، اوکراین، تونس، مکزیک و روسیه در میان این کشورها قراردارند. همچنین ۱۲۳ کشور از جمله آفریقای‌جنوبی، استرالیا، امارات‌متحده عربی، ایالات‌متحده آمریکا، بحرین، بلژیک، بلغارستان، پاکستان، انگلستان، پرو، تانزانیا، چک، ژاپن، شیلی، عراق، عربستان، عمان، غنا، فرانسه، کانادا و هلند در ردیف کشورهایی هستند که سربازی اجباری ندارند.
جزئیات طرح جدید مجلس

به هر ترتیب خبر طرح جدید مجلس برای تغییر شیوه اجرای خدمت وظیفه عمومی را روز گذشته ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم افزود: تنها در ۲۸ کشور دنیا خدمت نظام وظیفه اجباری اجرا می‌شود و در این بین معدود کشورهایی هستند که خدمت اجباری آنها بیش از یک سال است که این شیوه اجرای خدمت سربازی مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد. برای مثال امروز بیشترین پرونده‌ در سازمان قضایی نیروهای مسلح مربوط به فرار از خدمت سربازی است. ابوترابی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکلات و اجرای بهتر خدمت نظام وظیفه، طرحی را پیشنهاد کرده‌است که بر مبنای آن خدمت سربازی به‌صورت «داوطلب بسیجی: اجرا شود که مشابه این طرح هم‌اکنون توسط سپاه در مرزهای کشور در حال اجرا است. در این طرح سپاه در استان‌های سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های غربی از مردم بومی منطقه به‌عنوان نیروی داوطلب بسیجی برای تامین امنیت مرزها استفاده می‌کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: براساس طرح جدید مجلس که با الگوگیری از تجربیات سپاه در مناطق مرزی تدوین شده است، سربازی به‌صورت داوطلب و حرفه‌ای درمی‌آید و می‌تواند تا ۵ سال به طول بینجامد. البته کسانی که می‌خواهند در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند و سربازی هم نروند، باید سه برابر مبلغی را که ستاد کل نیروهای مسلح برای یک سرباز هزینه می‌کند، پرداخت کنند. وی با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون در کمیسیون امنیت مطرح شده است، گفت: قرار است با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان ستادکل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی این طرح بررسی شود. ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با «ایسنا» نیز گفت:براساس طرح داوطلب بسیجی، جوانان به‌صورت داوطلب به سربازی رفته و حقوق دریافت می‌کنند. براساس این طرح افراد خود محل خدمت را انتخاب می‌کنند. وی همچنین تصریح کرد: براساس این طرح، افراد به‌صورت داوطلبانه به خدمت سربازی می‌روند و با انگیزه دوران سربازی خود را طی می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس این طرح، سربازان براساس قوانین وزارت کار حقوق دریافت خواهند کرد و می‌توانند خود محل خدمت را انتخاب کنند. منابع درآمدی حقوق این افراد از کسانی که قصد دارند به خارج از کشور بروند یا کاندیدای انتخابات شوند یا کارمند شوند تامین می‌شود. این سه گروه باید سه‌برابر حقوق افرادی که به سربازی می‌روند پول پرداخت کنند. ترابی همچنین گفت: ما پنج مدل خدمت سربازی در دنیا داریم که یک مدل سرباز حرفه‌ای، یک مدل سرباز اجباری، یک مدل خدمت عمومی و یک مدل داوطلب بسیجی است که متاسفانه ما بدترین نوع سربازی را در دنیا اجرا می‌کنیم. در بین هشت کشوری که سربازی در آنها اجباری است، تنها در کشور ما بیش از یک سال و نیم باید خدمت اجباری انجام شود و در سایر کشورها یک سال است.
تبدیل سربازی به حرفه‌آموزی

همزمان یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تشریح این طرح با بیان اینکه طرح جدید با هدف تبدیل سربازی به حرفه‌آموزی تهیه شده است، گفت: در طرح جدید مجلس برای سربازی، سرباز دو سال خدمت می‌کند و غالبا کار او نگهبانی و مسائل رزمی‌ است. وی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: ما در طرح جدید به‌دنبال آن هستیم که در کنار این مسائل رزمی آموزش حرفه و حرفه‌آموزی دنبال شود. وی افزود: هدف از این موضوع این است که پس از اتمام خدمت سربازی فرد بتواند حرفه خود را در جامعه دنبال کند، یعنی باید به گونه‌ای باشد که دوران سربازی برای او ماندگار باشد. نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: ما به‌تازگی این موضوع را به مرکز پژوهش‌ها ارسال کردیم تا در این خصوص نظرات کارشناسی خود را ارائه کند و پس از آن موضوع را به امضای نمایندگان بگذاریم. در همین حال روز گذشته سردار ابراهیم کریمی، جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد که زمان اجرای مقررات کسرخدمت‌های جدید سربازی در روزهای آتی به سازمان وظیفه عمومی ناجا ابلاغ خواهد شد.
نمایندگان مجلس با انتقاد از شیوه فعلی خدمت سربازی، بر اصلاح روش‌های آن به منظور افزایش کیفیت این دوره تاکید و بر این باورندکه تغییر در شیوه فعلی بر بهبود شرایط مالی نیروهای مسلح تاثیر مثبت دارد.  [عکس: 201808060539419023c1bbdbd126af8d9314fca6cf8b81.jpg]
خانه‌ملت- گروه اجتماعی: بهبود و اصلاح خدمت سربازی به عنوان یکی از مطالبات عمومی که همواره مطرح بوده پس از حادثه نی‌ریز و سقوط مرگبار اتوبوس سربازان شکل جدی‌تری به خود گرفت؛ موضوعی که البته به دغدغه نمایندگان مردم در خانه ملت تبدیل شده به طوریکه در تلاشند تا راهکارهایی برای افزایش کیفیت خدمت سربازی بیندیشند.
بر اساس اظهارات کارشناسان خدمت سربازی آثار مثبت و منفی دارد که آثار منفی به جا مانده از آن غیرقابل جبران است؛ در شرایطی که عده ای از تاثیر مثبت خدمت اجباری بر سیستم آموزش، سیستم بودجه‌ای و مالی کشور، سیستم امنیتی و زندگی‌ و آینده افراد سخن به میان می آورند اما عبدالله زاده مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مشکلات و مسائل ناشی از خدمت سربازی می‌گوید: بر اساس تحقیقات صورت گرفته خدمت سربازی بر فقر تاثیر دارد، متاسفانه 418 هزار سرباز غائب جزو دهک پایین جامعه و تنها 200 هزار سرباز غایب متعلق به دهک بالای جامعه هستند.
وی همچنین با تاکید بر آمارها دلیل ادامه تحصیل بین 50 درصد از دانشجویان را انگیزه عدم خدمت در دوره سربازی می‌داند.
عده ای نیز از اعمال قوانین سلیقه ای در خدمت سربازی انتقاد کرده و بر این باورند که این موضوع بر کیفیت آن تاثیر گذاشته است در این زمینه سرهنگ حلوایی معاون سابق مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا می‌‌گوید: معافیت بر مبنای وزن سربازان و معافیت سه برادری سلیقه‌‌ای است به طوریکه بر مبنای معافیت سه برادری حدود 400 هزار نفر از خدمت معاف شدند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اما و اگرهای اصلاح دوره خدمت سربازی و بهبود خدمت، به بیان اظهاراتی پرداختند که نه تنها بر اصلاح و تغییر شیوه تاکید می‌کنند بلکه معتقد به خدمت سربازی حرفه‌ای برای صرفه‌جویی در بودجه کشور، کاهش طول مدت سربازی برای جلوگیری از تلف شدن عمر جوانان و اصلاح خدمت در راستای افزایش کیفیت آموزش در کشور هستند، البته برخی از نمایندگان نیز معتقد به شیوه فعلی به دلیل مسائل امنیتی کشور هستند.
 
عبدالرضا مصری: خدمت سربازی حرفه‌ای حلال مشکلات بودجه ای ستاد نیروهای مسلح
عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، می‌گوید: سربازی برای آمادگی نظامی و دفاعی نیروهای یک کشور است تا در مواقع ضروری و بروز تهدید از کشور دفاع کنند، آموزش نظامی همه جوانان هم در کشوری چون ما که در منطقه دشمن خیزی هستیم ضروری است اما شیوه فعلی مناسب نیست.
[عکس: 2018080605394252ac5d63b7a257f0601151198b57077b.jpg]
 
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی معتقد است: تعریف خدمت سربازی در حالت عادی به مدت 2 سال نیازمند اصلاح است و تنها بنا به ضرورت‌ها باید از این شیوه استفاده شود.
مصری می‌گوید: آموزش تئوری و عملی سه ماهه سربازی برای تمام اقشار و از همه طبقات باید اجباری شود، این آموزش بهتر است در قالب چند واحد درسی در حین تحصیل قبل یا بعد دانشگاه باشد، پس از این امر سربازی باید به صورت حرفه‌ای درنظر گرفته شود تا افراد به انتخاب خود خدمت سربازی را سپری ‌کنند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس دهم نهادینه کردن خدمت سربازی حرفه‌ای را برای بهبود مشکلات بودجه‌ای ستاد کل نیروهای مسلح و مصائب بودجه‌ای کشور مناسب می‌داند و می‌گوید: سربازان حرفه‌ای باید از حداقل حقوق در کشور برخوردار باشد البته جریمه افرادی که به سربازی نمی‌روند باید به اندازه حداقل هزینه 3 سرباز باشد با این شرایط مشکلات بودجه‌ای ستاد حل می‌شود و سرباز حرفه‌ای هم با رضایت شغلی و برخورداری از احساس عدالت به خدمت می‌پردازد.
وی از شیوه فعلی خدمت سربازی انتقاد می‌کند و می‌گوید: متاسفانه در کشور برای مشمولان سربازی که تخلف کرده و سربازی نرفتند امتیازاتی چون اجازه خرید سربازی در نظر گرفته می‌شود اما به کسی که سربازی رفته امتیازی داده نمی‌شود.
مصری با بیان اینکه دو سال خدمت سربازی افراد را از درس و زندگی جدا  می‌کند، می‌گوید: این قانون از سوی ستاد کل نیروهای مسلح باید اصلاح شود، اگر از طریق لایحه هم از مجلس درخواست اصلاح کند به یقین موافقت مجلس را به همراه خواهند داشت.
 
نقوی حسینی: جوانان با تخصص خاص با رفتن به سربازی دو سال عمر خود را هدر می‌دهند
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز بر کیفی کردن خدمت سربازی تاکید می‌کند و به خبرنگار خانه‌ملت می‌گوید: سربازی باید به سوی کیفی شدن پیش رود چراکه ما متخصصان زیادی را به سربازی اعزام می‌کنیم و باید بر اساس مناطق جغرافیایی یا متناسب با رشته‌های تخصصی، جسمی و فیزیکی سربازان از توانایی آنها بهره بگیریم.
[عکس: 201808060539478d54fa27a15d0dbd111119b1dcd499a4.jpg]
 
نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس شورای اسلامی معتقد است: دید یکسان به همه سربازها درست نیست؛ در واقع این شرایط به نفع ما نیست لذا باید قانون نظام وظیفه عمومی با اصلاحاتی به سوی کیفی سازی پیش رود، این اقدام پس از انجام کارهای کارشناسی در کمسیون امنیت ملی و اجتماعی مجلس ممکن خواهد بود.
نقوی حسینی شیوه فعلی خدمت سربازی را هم سبب تلف شدن عمر جوانان می‌داند و می‌گوید: متاسفانه جوانان با تخصص‌های خاص دو سال عمر خود را هدر می‌دهند.
سخنگوی کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعمال قوانین سلیقه‌ای در مورد سربازی را نمی‌پذیرد ومی‌گوید: قانون خدمت وظیفه عمومی در مجلس یا در ستاد کل نیروهای مسلح تصویب می‌شود، قوانین در این زمینه به تایید عالی ستاد نیز می‌رسد بنابراین نمی‌توانیم اعمال سلیقه‌ را مطرح کنیم.
 
صادقی: ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای فرار از سربازی
محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز از خدمت سربازی به جهت تاثیر منفی که روی سیستم آموزش دارد انتقاد می‌کند و می‌گوید: مطابق برخی کارهای میدانی به نظر می‌رسد فرار از سربازی یکی از دلایلی‌ است که دانشجویان را راغب به تحصیل و طولانی کردن سنوات تحصیل می‌کند که متاسفانه این انگیزه برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز دیده شده است.
[عکس: 2018080605394750bd6ad543db91460bdaf58c0af6f554.jpg]
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: ادامه تحصیل برای فرار از سربازی بر کیفیت آموزش تاثیر می‌گذارد بنابراین انگیزه اول جوانان برای ادامه تحصیل وقتی فرار از سربازی باشد، سبب فارغ‌التحصیل شدن افراد غیرمتخصص می‌شود.
وی اضافه می‌کند: فاصله دو ساله هم برای کسانی که راغب به تحصیل‌اند اما به سربازی می‌روند، خلاء ایجاد کرده و باز تاثیر منفی برای سیستم آموزش می‌گذارد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم قائل به حذف سربازی نیست اما می‌گوید: با انجام کارهای پژوهشی و اصلاح روش می‌توان کیفیت خدمت سربازی را ارتقا داد.
 
سهیلا جلودار زاده: دو سال خدمت سربازی باید اجباری باشد/ ضررورت تحول در دوره خدمت برای افزایش بهره‌وری
سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اما معتقد به خدمت دو ساله سربازی است و می‌گوید: طولانی نگاه داشتن خدمت سربازی به دلیل فراهم نشدن فرصت‌های اشتغال در جامعه است، با این شیوه نیروی مذکر دو سال دیرتر وارد بازار کار می‌شود، از طرفی هم مسائل امنیتی و دفاعی کشور ایجاب می‌کند تا خدمت دو ساله سربازی اجباری باشد.
[عکس: 20180806053947faf307e40dc7024c040a3357462132f1.jpg]
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، جنگ تحمیلی هشت ساله را نمونه‌ای از وضعیت حساس کشور به دلیل مسائل امنیتی می‌داند و می‌گوید: داشتن نیروی آماده و سپاه قدرتمند برای حفظ تمامیت ارضی کشور لازم است اما می‌توان با برنامه‌ریزی دو سال خدمت سربازی را برای نیروی جوان مفید کرد.
جلودارزاده دو سال خدمت سربازی را هدر رفت بار مالی و سبب عقب ماندن جوانان از زندگی می‌داند و می‌گوید: هرچند این مدت خدمت بر نوع زندگی جوانان و به خصوص خانواده و ازدواج آنها تاثیر منفی دارد اما با توجه به اینکه نمی‌توان دو سال خدمت را اختیاری کرد باید طرحی جهت بهبود طول مدت سربازی تدوین کرد.
وی ترویج تعاونی‌ها بین سربازان را یکی از پیشنهادات می‌داند و می‌گوید: این اقدام برای آماده‌سازی جهت ورود به بازار کار موثر است، آموزش دوره‌های فنی و حرفه‌ای هم از دیگر پیشنهادات در طول مدت سربازی است که برای این تغییرات تیمی از سوی وزارت دفاع باید به پژوهش و تحقیق بپردازد.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تحول در دوره سربازی را برای افزایش بهره‌وری ضروری می‌داند.
سردار موسی کمالی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز نیز در این زمینه واکنش نشان داده و می‌گوید: بخش عمده‌ای از نیروی انسانی نیروهای مسلح را کارکنان وظیفه تشکیل می‌دهند و طبیعی است که بخشی از وظایف و مسئولیت‌ها در نیروهای مسلح نیز بر عهده کارکنان وظیفه باشد لذا سربازان یکی از ارکان اصلی نیروهای مسلح و بنیه دفاعی کشور محسوب می‌شوند.
سردار کمالی از برنامه‌ مستمر نیروهای مسلح برای بهبود و بهسازی خدمت سربازی خبر می‌دهد و می گوید: در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در این رابطه رخ داده است، وی اما از طرح سربازی حرفه‌ای انتقاد می‌کند و می‌گوید: به نظر می‌رسد این افراد از نحوه تأمین نیرو در نیروهای مسلح بی‌خبر هستند؛ چرا که تأمین نیرو در نیروهای مسلح به سه روش پایور، پیمانی و وظیفه عمومی تأمین می‌شود./
یک قدم تا سربازی اختیاری

[عکس: 2018080605412943cf99754cd7c0f3093834763aa64a8b.jpg]


بیشتر از ٦ دهه زمان گذشت تا «اجباری» تغییر کند و روزی برسد که نمایندگان مجلس از خدمت داوطلبی حرف بزنند. سربازی داوطلبانه تا دیروز فقط یک آرزو بود و حالا طرحی است که در صف بررسی کارشناسانه در مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته. 
روزنامه شهروند: بیشتر از ٦ دهه زمان گذشت تا «اجباری» تغییر کند و روزی برسد که نمایندگان مجلس از خدمت داوطلبی حرف بزنند. سربازی داوطلبانه تا دیروز فقط یک آرزو بود و حالا طرحی است که در صف بررسی کارشناسانه در مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته. در طول سالیان، کشور‌های مختلف با سربازگیری از میان مردم برای دفاع دربرابر دشمن آماده شدند؛ بعضی اجباری و بعضی اختیاری. اکنون سربازی فقط در ٢٨ کشور اجباری است و از میان این کشورها، زمان خدمت سربازان ایرانی از همه سبقت گرفته. سربازان آن‌ها یک سال و حتی کمتر خدمت می‌کنند و سربازان ایران بیشتر از یک سال و نیم. در بسیاری از کشور‌ها خدمت سربازی یا اجباری نیست یا اگر هست، شکل و شمایل خدمت در ایران یا سربازگیری هر ساله را ندارد. طرح تازه نمایندگان مجلس، اما تعریف تازه‌ای از خدمت سربازی می‌دهد؛ سرباز داوطلب بسیجی، به طور اختیاری به سربازی می‌رود، خودش محل خدمت را انتخاب می‌کند، در طول خدمت یک حرفه می‌آموزد و حقوق دریافت می‌کند و در نهایت این دوره بین ٢تا ٥ سال طول می‌کشد.پیش از این مرداد سال ٩٢ بود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دو الگوی خدمت علمی – تخصصی (حرفه‌ای) و خدمت داوطلبانه – بسیجی چابک را مطرح کرد تا به جای تعداد زیادی سرباز غیرمتخصص تعداد محدودی نظامی متخصص و کاربلد مشغول به خدمت شوند. آن زمان مرکز پژوهش‌ها اشاره کرده بود که تاریخ مصرف سربازان وظیفه‌ای که صرفا به ماموریت‌های خدماتی و نگهبانی و غیرتخصصی به سبک سده‌های گذشته می‌پردازند، خاتمه یافته و تعبیر تحلیلگر بلژیکی مرکز مطالعات سیاسی اروپا در مصاحبه با شبکه REF/RL را وام گرفته بود که «سلاح‌های جدید نظامی فقط توسط سربازان حرفه‌ای کاربرد پیدا خواهد کرد و نه سربازان وظیفه‌ای که فقط قرار است به مدت یک‌سال یا کمتر خدمت کنند.» این مرکز استفاده از سربازان وظیفه را برای بکارگیری تکنولوژی‌های نوین، ایده خوبی ندانسته بود چرا که حرفه‌ای شدن نیرو‌های مسلح و اصل چابکی در قالب‌های سربازی وظیفه با شکل سنتی و قدیمی آن در تقابل است.
مجلس: اجباری بودن
سربازی باعث مشکل روانی می‌شود
دیروز، اما بالاخره پس از ٥ سال از پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس از طرح جدید مجلس برای تغییر شیوه اجرای خدمت وظیفه عمومی خبر داد و بار دیگر این آرزو را برای بسیاری جوانان پررنگ کرد: آیا اجباری، اختیاری می‌شود؟
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی خبر تازه درباره این طرح را اعلام کرد و به تسنیم گفت: «مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی وضعیت سربازی طرح جدیدی پیشنهاد کرده است که بر اساس آن خدمت سربازی به صورت داوطلب بسیجی اجرا شود که مشابه این طرح هم‌اکنون توسط سپاه در مرز‌های کشور در حال اجراست.»
او با تعریف شیوه‌های مختلف خدمت نظام وظیفه در کشور‌های مختلف از جمله خدمت نظام وظیفه حرفه‌ای، خدمت نظام وظیفه داوطلب، خدمت نظام وظیفه اجباری و خدمت نظام وظیفه مدنی، ادامه داد: «تنها در ۲۸ کشور دنیا خدمت نظام وظیفه اجباری اجرا می‌شود و در این بین معدود کشور‌هایی هستند که خدمت اجباری آن‌ها بیش از یک سال است که این شیوه اجرای خدمت سربازی مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد. برای مثال امروز بیشترین پرونده در سازمان قضائی نیرو‌های مسلح مربوط به فرار از خدمت سربازی است.» به گفته او مجلس برای حل این مشکلات و اجرای بهتر خدمت نظام وظیفه، طرحی را پیشنهاد کرده‌است که بر مبنای آن خدمت سربازی به صورت «داوطلب بسیجی» اجرا شود که مشابه این طرح هم‌اکنون از سوی سپاه در مرز‌های کشور در حال اجراست. در این طرح سپاه در استان‌های سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های غربی از مردم بومی منطقه به عنوان نیروی داوطلب بسیجی برای تامین امنیت مرز‌ها استفاده می‌کند. او به ایسنا هم گفت: «بر اساس این طرح، سربازان بر اساس قوانین وزارت کار حقوق دریافت خواهند کرد و می‌توانند محل خدمتشان را انتخاب کنند. منابع درآمدی حقوق این افراد از کسانی که قصد دارند به خارج از کشور بروند یا کاندیدای انتخابات یا کارمند شوند تامین می‌شود. این سه گروه باید ٣ برابر حقوق افرادی که به سربازی می‌روند پول پرداخت کنند.
یحیی کمالی‌پور، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم با اشاره به اینکه هدف این طرح تبدیل سربازی به حرفه‌آموزی است گفت: «سرباز طی دو سال خدمت می‌کند و غالبا کار او نگهبانی و مسائل رزمی است، اما در طرح جدید به دنبال آن هستیم که در کنار این مسائل رزمی آموزش حرفه و حرفه‌آموزی دنبال شود. هدف از این موضوع این است که پس از اتمام خدمت سربازی فرد بتواند حرفه خود را در جامعه دنبال کند، یعنی باید به گونه‌ای باشد که دوران سربازی برای او ماندگار باشد.»
به گفته او این طرح را به تازگی به مرکز پژوهش‌ها ارسال کرده تا نظرات کارشناسی خود را ارایه کنند و پس از آن موضوع را به امضای نمایندگان بگذارند.
در دنیا چه خبر است؟
بر اساس یکی از تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس در ١١٢کشور جهان (٥٧ درصد کشور‌های مورد مطالعه) اساسا سربازی اجباری وجود ندارد. ٢٨ کشور سربازی اجباری یک سال و کمتر دارند که ١٤درصد حجم نمونه را شامل می‌شوند. ٢٠کشور یا حدود ١٠درصد حجم نمونه سربازی اجباری ١٨ ماه یا بیشتر و غیرانتخابی همراه با بکارگیری در امور عملیاتی نظامی دارند. ١٤ کشور (٧ درصد حجم نمونه) فقط سربازی انتخابی دارند. ١٥ کشور (٨درصد حجم نمونه) از ترکیب نیرو‌های داوطلب و اجباری استفاده می‌کنند و بالاخره ٨کشور (٤ درصد نمونه مطالعاتی) صرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیرمسلح از نیروی سرباز استفاده می‌کنند.
سربازی داوطلبانه بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش‌ها می‌تواند با وجود عنصر حق انتخاب و اختیار، خدمت داوطلبانه را معنا کند، کرامت انسانی، عزت نفس و شخصیت سربازان را بالا ببرد، نرخ بهره‌وری خدمت سربازی در کشور را افزایش دهد و باعث شود از توانایی‌ها و تخصص‌های داوطلبان در طی خدمت بهره گرفته شود.
سلام علیکم
ابتدا در مورد این اخبارها باید عنوان کرد: این طرح سرباز بسیجی ماههای قبل توسط همین آقای نماینده به ما اعلام شد و چون کار کارشناسی شده و بر اساس روال و نظریه ستا کل نیروهای مسلح نبود به ایشان متذکر شدیم فرصتی را برای جلسه مشترک با کارشناسان ستاد کل و نمایندگان کمیسیون امنیتی در نظر بگیرند و اصلا بنا بر رسانه ایی شدن این موضوع نبود ایشان متاسفانه موضوعی که مورد تایید ستاد کل قرار نگرفته رسانه ایی کردن ، من به شما اطمینان میدهم چنین طرحی مورد قبول و تایید ستاد کل نبوده و نیست و جوانان عزیز و مشمولین هرچه سریعتر وضعیت خدمتی خودرا مشخص نمایند
ومن الله التوفیق
موسی کمالی  18 مرداد 1397
(پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۰ ب.ظ )سردار موسی کمالی نوشته: [ -> ]سلام علیکم
ابتدا در مورد این اخبارها باید عنوان کرد: این طرح سرباز بسیجی ماههای قبل توسط همین آقای نماینده به ما اعلام شد و چون کار کارشناسی شده و بر اساس روال و نظریه ستا کل نیروهای مسلح نبود به ایشان متذکر شدیم فرصتی را برای جلسه مشترک با کارشناسان ستاد کل و نمایندگان کمیسیون امنیتی در نظر بگیرند و اصلا بنا بر رسانه ایی شدن این موضوع نبود ایشان متاسفانه موضوعی که مورد تایید ستاد کل قرار نگرفته رسانه ایی کردن ، من به شما اطمینان میدهم چنین طرحی مورد قبول و تایید ستاد کل نبوده و نیست و جوانان عزیز و مشمولین هرچه سریعتر وضعیت خدمتی خودرا مشخص نمایند
ومن الله التوفیق
موسی کمالی  18 مرداد 1397
منم باور کردم u خود سردار کمالی هستی Irserv316
این طرح  حذف سربازی اجباری خیلی جدیه من رو کلی پایگاه خبری دیدمش ایول دارید همگی 115 Irserv364 Irserv363 Irserv371 Irserv376
(چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۲ ب.ظ )ADMIN نوشته: [ -> ]جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشمول غایب می‌توانند با پرداخت مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان تکلیف سربازی خود را مشخص کنند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از فارس، سرتیپ دوم پاسدار سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی در نشست خبری در مورد جریمه مشمولان غایب اظهار داشت: بنا بر مقررات، مشمولین متولدین 55 به بعد در شمول قانون وظیفه عمومی هستند و باید تکلیف خود را روشن کنند.


 

درود به کاربران و دسنوتان و مدیران عزیز
ظاهرا این طرح از بودجه 98 حذف شد چون استقبال نشد احتمالا دولت طرح راحتتر و بهتری در دست داره تا این مشکل در کشور حل بشه 113
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7